هوش مصنوعی به کمک صنعت بیمه آمده است

هوش مصنوعی به کمک صنعت بیمه آمده است

14 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

صنعت بیمه شامل کارهای دستی بی شماری است که می توانند با هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طور خودکار انجام شوند. با پیشرفت در هوش مصنوعی، شرکت های بیمه می توانند با اطمینان از رضایت مشتری ، خدمات سریع تری ارائه دهند.به نقل از پایگاه خبرگزاری گوگل،علاقه به استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه از سال 2012 سه برابر شده است.

ارائه دهندگان بیمه می توانند از طیف گسترده ای از فناوری های هوش مصنوعی مانند پردازش اسناد ، چت بات ها و محاسبات موثر استفاده کنند.آنها می توانند این فناوری ها را در وظایف مختلفی، از جمله پردازش ادعاها و تجدید نظرها ، قیمت گذاری بیمه شخصی و تشخیص تقلب برای دستیابی به کاهش هزینه ها و بهبود تجربه مشتری پیاده سازی کنند.

دلایل علاقه به هوش مصنوعی در صنعت بیمه چیست؟

علاقه به استفاده از برنامه های بیمه با استفاده از هوش مصنوعی در بین سالهای 2012 الی 2019 افزایش یافته است.در سال 2020 یه دلیل شیوع بیماری کوید-19،استفاده از برنامه ها و خدمات مجازی شرکت های بیمه ای بر پایه هوش مصنوعی افزایش چشمگیری داشته است.همچنین شایان ذکر است صنایع مختلف دیگری شامل مراقبت های بهداشتی ، فروش و بازاریابی در طول  این سال افزایش چشمگیری پیدا کرده است.

هوش مصنوعی می‌تواند طیف عظیمی از فرایندها را بهبود بخشد. ارائه‌دهندگان خدمات بیمه می‌توانند به تدریج از این فناوری در بخش‌های مختلف کسب‌وکارشان استفاده کنند. حوزه‌هایی که می‌توانند به لطف هوش مصنوعی با تحول عظیمی همراه شوند، عبارتند از قیمت‌گذاری، رسیدگی به خسارات و شناسایی تخلفات.

چرا استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه مهم است؟

خودکارسازی فرایند های بیمه ای: صنعت بیمه شامل طیف گسترده ای از کارهای دستی است که باید خودکار شود.فناوری هوش مصنوعی می تواند خدمات سریعتر را با خطاهای کمتری ارائه دهد.

 به عنوان مثال ، شرکت بیمه ای مک کینزی تخمین می زند:

  • به لطف هوش مصنوعی و تکنیک های یادگیری ماشین ، 25 درصد صنعت بیمه در سال 2025 اتوماتیک خواهد شد.
  • 50 تا 60 صد از فرآیندهای پشت دفتر به صورت خودکار انجام خواهد شد.
  • داده های بیشتر میتوانند قیمت گذاری بهتر را افزایش دهند و باعث افزایش سودآوری شوند.

مطالعات اخیر نشان میدهد که ما شاهد افزایش تعداد دستگاه های مصرفی متصل مانند اتومبیل ، ردیاب های تناسب اندام ، دستیارهای خانگی ، تلفن های هوشمند و ساعت های هوشمند خواهیم بود.

با محبوبیت بیشتر این دستگاه ها ، میزان داده های مصرف کننده به سرعت افزایش می یابد. حجم رو به رشد داده ها ، شرکت های بیمه را قادر می سازد تا مشخصات ریسک مشتریان خود را با دقت بیشتری ارزیابی کنند.

این امر منجر به این خواهد شد که مشتریان کم خطرتر از خدمات ارزان تر برخوردار شوند و مشتریانی که خطر بیشتری برای پرداخت بیشتر دارند ، باعث افزایش سودآوری و گسترش بالقوه بازار شوند.

پیش بینی می شود تا سال 2025، 42 میلیارد دستگاه متصل به اینترنت اشیا در سطح جهان استفاده شوداین رقم دیتای بالایی در اختیار شرکت های بیمه برای بررسی بازار خود قرار خواهد داد.

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه چیست؟

از مزایای استفاده از هوش مصنوعی در صنعت بیمه میتوان به:

  • صرفه جویی در وقت و هزینه
  • بهبود مشتری مداری و جذب مشتری
  • افزایش سودآوری به دلیل قیمت گذاری دقیق تر مشتری و کاهش ادعاهای کلاهبرداری

موارد اصلی استفاده از هوش مصنوعی در بیمه چیست؟

  قیمت‌گذاری

هوش مصنوعی می‌تواند از طریق قیمت‌گذاری، تحول بزرگی در صنعت بیمه ایجاد کند. شرکت‌های بیمه می‌توانند با تکیه بر هوش مصنوعی به شکل رقابتی‌تری بر سیاست‌های خود قیمت بگذارند و خدمات شخصی‌سازی شده‌ای به مشتریان‌شان عرضه کنند. برای مثال، شرکت‌های بیمه‌ی واحدهای مسکونی می‌توانند از هوش مصنوعی برای کسب اطلاعات درباره موقعیت جغرافیایی، وضعیت تاهل و احتمال درخواست خسارت از سوی افراد استفاده کنند .

رسیدگی به خسارات

 شرکت‌های بیمه می‌توانند با خودکارسازیِ بسیاری از فرایندهای زمان‌بر در خصوص رسیدگی به خسارات تا حد زیادی به کارآمدتر شدن فعالیت‌های خود کمک کنند. البته این کار فقط با هوش مصنوعی میسر است. زمان لازم برای پردازش و رسیدگی به خسارات می‌تواند از چند روز به چند ساعت یا چند دقیقه کاهش پیدا کند . همچنین، بیمه‌کنندگان این فرصت را دارند تا قراردادهای شخصی‌سازی شده‌تری برای مشتریان خود عرضه کنند.

شناسایی تخلفات

 هزینه شناسایی تخلفات بیمه سالانه بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار است . شرکت‌های بیمه درصدد این هستند که کلیه فعالیت‌های را به صورت دیجیتال انجام دهند. با این حال، استفاده از هوش مصنوعی راه موثری برای شناسایی تخلفات و پیشگیری از ریسک می‌باشد. استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌های بیمه کمک کند تا ناهنجاری‌ها را در داده‌های رسیدگی به خسارات مورد شناسایی قرار داده و اطلاعات نادرست را در اسرع وقت تشخیص دهند.

 برآورد خسارت خودکار

برای مثال،ترک تیبل(Tractable) یک سیستم هوش مصنوعی معرفی کرده است که می تواند تصاویر تصادف را تشخیص دهد و هزینه های تعمیر را در زمان واقعی تخمین بزند. در نتیجه شرکت های بیمه،می توانند پردازش مطالبات را ده برابر تسریع کنند.

پردازش تجدیدنظر

پس از پردازش ادعاها ، برخی ادعاها می توانند به تجدیدنظر منجر شوند که با ترکیبی از هوش مصنوعی و فناوری های اتوماسیون میتوانند خودکار شوند.ورک ویژن(Work Fusion) ادعا می کند که همانطور که در تصویر زیر مشاهده می شود ، می توانند 89 درصد از پردازش های تجدیدنظر را با دقت 99 درصد به طور خودکار انجام دهد.

این نسبت ها باید با یک دانه نمک گرفته شود زیرا بر اساس پیچیدگی درخواست ها تغییر می کند و فروشندگان در انتخاب ارقام مطالعه موردی خود انتخاب می کنند.

 قیمت گذاری بیمه

هوش مصنوعی می تواند پروفایل ریسک مشتری را بر اساس آزمایش آزمایشگاهی ، داده های بیومتریک ، داده های ادعا ، داده های بهداشتی تولید شده توسط بیمار ارزیابی کند و قیمت های مطلوب برای پیشنهاد را با طرح بیمه مناسب شناسایی کند.

از کدام فناوری های هوش مصنوعی می توان برای صنعت بیمه استفاده کرد؟

چت بات ها

چت بات ها می توانند در هنگام تعامل با مشتریان نقش حیاتی داشته باشند.پرسشهای ساده را می توان با گپ باتها اداره کرد و کارمندان را قادر ساخت تا روی فعالیتهای ارزش افزوده بالاتر تمرکز کنند.از چت بات ها همچنین می توان برای مسیریابی تماس هوشمند استفاده کرد تا مشتریان را براساس نیازهای آنها به نمایندگان خاص هدایت کرد.

ادغام با اینترنت اشیا و دستگاه های هوشمند

با افزایش محبوبیت دستگاه های اینترنت اشیا در زندگی روزمره آنها ، داده های بیشتری برای پردازش شرکت های بیمه برای ارزیابی بهتر مشخصات ریسک مشتری وجود دارد

به عنوان مثال ، پارسیل ، یک شرکت مبتنی بر اینترنت اشیا ، به حمل و نقل ، خرده فروشان و بیمه ها کمک می کند تا شرایط کیفیت محصولات حساس و فاسد شدنی را هنگام حرکت در زنجیره تامین درک کنند.

یادگیری عمیق

با افزایش میزان داده های مشتری ، شرکت های بیمه می توانند مدل های یادگیری ماشین را بسازند تا پروفایل ریسک مشتری را با دقت بیشتری ارزیابی کنند و قیمت های بهینه بیمه را ارائه دهند.

این امر باعث کاهش چشمگیر هزینه ها و درک بهتر از مشخصات مشتری می شود. الگوریتم های یادگیری عمیق در سایر فناوری ها نیز مورد استفاده قرار می گیرند که در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

جمع‌بندی

هوش مصنوعی تحول گسترده‌ای در صنعت بیمه ایجاد خواهد کرد. مشتریان بیمه خدمات بهتری دریافت و هزینه‌های کمتری پرداخت خواهند کرد. کارآمدتر شدن فرایندها و ارائه سیاست‌های هوش مصنوعی بیمه خودرو می‌تواند موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌های بیمه شود. هوش مصنوعی فرصت‌های بی‌شماری به ارمغان خواهد آورد. دیر یا زود شاهد تحقق این پیشرفت‌ها خواهیم بود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد