آینده رستوران ها به هوش مصنوعی گره خورده است

آینده رستوران ها به هوش مصنوعی گره خورده است

13 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

با افزایش تزریق واکسن کرونا، رستوران ها با ظرفیت محدود شروع به کار می کنند و شهرها محدودیت ها را کاهش می دهند. غذا خوردن در رستوران ها در سال 2021 را با غذا خوردن در سال 2019 دچار تغییرات اساسی شده است. به دلیل بیماری همه گیر کرونا، ظرفیت رستوران ها به 30% کاهش یافته است، در اکثر موارد باید میز خود را رزرو کنید. ثانیاً، وقتی نشسته اید، به دلیل سرایت بالای این ویروس باید فاصله اجتماعی خود را حفظ کنید.

علاوه بر این تغییرات ، به لطف پیاده سازی هوش مصنوعی در رستوران ها ، نحوه سفارش گیری در بسیاری از رستوران های سراسر دنیا نیز تغییر کرده است. درحالی‌که فناوری هوش مصنوعی به‌سرعت در حال رشد بوده و به بسیاری از صنایع سود می‌رساند، اما هنوز صنایع خاصی وجود دارند که برای بقا تلاش می‌کنند. یکی از این صنایع که نبرد استقامت را در میان همتایان خود تجربه می‌کند، تجارت رستوران است. 52 درصد از صاحبان رستوران‌ها این واقعیت را قبول دارند که به نظر می‌رسد بالا بودن هزینه‌های عملیاتی و غذا از مهم‌ترین مشکلاتی است که هنگام کار با آنها مواجه می‌شوند. رستوران‌ها بدون تردید با اجرای قانونی فناوری در تجارت خود، می‌توانند بر همه‌چیز ثابت‌قدم بمانند.

چگونه هوش مصنوعی صنعت رستوران را تغییر می دهد

 برخی از روش هایی که رستوران ها از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری خود استفاده می کنند، در این مقاله گردآوری شده است. در حالی که برخی از این تغییرات ناشی از همه گیری کروناست، اما احتمالاً شاهد تغییر آنها حتی پس از پایان همه گیری خواهیم بود.

منوهای مبتنی بر هوش مصنوعی

بسیاری از رستوران ها منوهای دیجیتالی را پیاده سازی کرده اند که جایگزین کارمندان سفارش گیری شده اند. این منو ها جدید نیستند، اما منوهای دارای هوش مصنوعی جدید هستند. این منوهای هوشمند اطلاعات مشتریان را به خاطر میسپارند، به این معنی که اگر دوباره به آن رستوران مراجعه کنید، منوی هوشمند آنچه را که قبلاً سفارش داده اید به خاطر می آورد و از آن اطلاعات برای ارائه توصیه های سفارش شما استفاده می کند.

وقتی منوهای مجهز به هوش مصنوعی با رابط های دیجیتالی مانند سفارش از طریق تلفن هوشمند یا منوی هوش مصنوعی داخل رستوران ترکیب شوند ، مشتریان برای سفارش دهی به کمک هوش مصنوعی ترغیب می شوند. حضور کمتر انسان ها در رستوران ها، به معنای شانس ابتلا کمتر به کروناست. برخی از رستوران ها این کار را با منوهای دستیار صوتی انجام می دهند، که به کاربران اجازه می دهد به جای لمس سطحی، سفارش خود را در منو بیان کنند.

هوش مصنوعی برای مدیریت عملیات

اگر احساس می کنید رستوران مورد علاقه شما بسیار هوشمند کار میکند، احتمالاً از نوعی هوش مصنوعی برای انجام سفارش گیری و تحویل سفارشات خود استفاده می کند. به عنوان مثال، رستوران های امروزی می توانند از هوش مصنوعی برای نظارت بر امور مالی، پیگیری موجودی و تحویل سفارشات استفاده کنند تا این اطمینان را به مشتریان بدهند که رستوران مورد علاقه آنها از ظرفیت های تکنولوژی به درستی استفاده میکند.

هوش مصنوعی همچنین می تواند به مدیران کمک کند تا انتخاب کنند که کدام کارکنان بهترین عملکرد را داشته اند. به عنوان مثال ، یک صندوقدار با موفقیت فروش بالا در مقایسه با صندوقداری که موفقیت کمتری در فروش دارد، پاداش بیشتری دریافت کند.

تحویل بهینه سفارشات

سفارش غذا به صورت بیرون بر بسیار محبوب شده است. حتی پس از آن که رستوران ها اجازه فعالیت کامل بگیرند، این نوع سفارش گیری ادامه خواهد یافت. مردم عادت کرده اند از خانه غذای خود را سفارش دهند. این در حال حاضر بخشی از روال عادی افراد است.  

رستوران ها می توانند هوش مصنوعی را در سیستم های مسیریابی خود به کار ببرند تا مسیر تحویل را به حداقل برسانند و اطمینان حاصل کنند که رانندگان تا حد ممکن کارآمد عمل می کنند تا غذای گرم را به مشتریان تحویل دهند و در هزینه سوخت صرفه جویی کنند.

همه این ویژگی های هوش مصنوعی باعث اقبال رستوران ها به هوشمند سازی شده است. هوش مصنوعی فرصت هایی برای استفاده از ظرفیت های خود در فعالیت های روزانه  رستوران ها ایجاد میکند که برای صاحبان رستوران ها بسیار هیجان انگیز است.

با دسترسی بیشتر هوش مصنوعی به همه بازارها، باید انتظار داشته باشیم که رستوران هایی که از هوش مصنوعی استفاده میکنند، تمایز خاصی نسبت به رقیبان خود خواهند داشت.

هوش مصنوعی به صرفه جویی در زمان و هزینه منجر می شود

رستوران ها ممکن است به خاطر رقابت شدیدی که در این حوزه وجود دارد حاشیه سود پایینی داشته باشند. در چنین شرایطی است که هوش مصنوعی وارد میدان می شود و فرآیند رستوران ها را بهتر می کند. از به روزرسانی لحظه ای انبار  تا سفارش خودکار بر اساس فروش واقعی غذاها و سطح لحظه ای موجودی می توان از داده هایی که به کمک هوش مصنوعی تولید می شود به بهترین شکل استفاده کرد . هوش مصنوعی به مدیر رستوران ها اجازه می دهد زباله ها و ضایعات آشپزی را مدیریت کنند، اندازه هر وعده را برای افراد تعیین نمایند و در نهایت با دقت و سرعت مصرف مواد غذایی برای تهیه غذاها را تخمین بزنند. خودکارسازی این فرآیندها با هوش مصنوعی به مدیران رستوران ها اجازه می دهد بر روی مواردی که مهم است تمرکز نمایند و تجربه بهتری برای مشتریانشان فراهم آورند.

چت بات ها بهره وری رستوران ها را بیشتر می کنند

حتماً تا به حال اسم چت بات ها را شنیده اید. چت بات ها یا همان ربات های گفتگو  یکی از قابلیت های جدیدی هستند که به مدیران کمک می کنند فرآیند کاری شان را بهتر مدیریت کنند.

طبق تخمین گارتنر تا سال 2022 بیش از 85 درصد تعاملات مشتری با کسب و کارها از طریق فناوری هایی همچون چت بت ها خواهد بود. همین امر باعث می شود چنین فناوری هایی برای رستوران ها نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد. هوش مصنوعی مکالمه ای همچون Unification Engine می تواند در هر نقطه تماس از سفر مشتری، تجربه معناداری با او برقرار کند.  از رزرو میز گرفته تا پاسخ دادن به سوالات مشتری درباره مواد تشکیل دهنده یک غذا، ربات های گفنگو می توانند این فرآیند را به شیوه تعاملی خودکار سازند. حتی می توان از چت بات ها برای گرفتن سفارش مشتری، ارائه پیشنهادات بیشتر و یادآوری به مشتری برای گفتن نظرش استفاده کرد.  ربات های گفتگو و هوش مصنوعی حجم زیادی از داده های ارزشمند برای رستوران ها فراهم می کنند و بررسی این داده ها به صاحبان رستوران ها اجازه می دهد درک بهتری از مشتریانشان داشته باشند.

پیش‌بینی فروش

آب‌وهوا عامل مهمی در میزان فروش یک رستوران است. مطالعات نشان می‌دهد که از هر 10 رستوران 7 مورد اظهار می‌کنند که پیش‌بینی‌های هواشناسی بر میزان فروش آنها تأثیر می‌گذارد. شاید در یک روز روشن و آفتابی نوشیدنی‌های خنک ایدئال باشد یا در هوای سرد یک شکلات گرم به شما انرژی دهد. صرف‌نظر از اینکه هوا روشن، ابری، بارانی، برفی یا گرم‌تر از حد انتظار باشد، مشتریان به غذاها و نوشیدنی‌های خاص وابسته به شرایط خارج از رستوران جذب می‌شوند. بنابراین بر اساس غذا و نوشیدنی‌هایی که یک رستوران سرو می‌کند، آب‌وهوا بر تعداد مشتریان رستوران تأثیر می‌گذارد.

رستوران‌ها با فناوری یادگیری ماشینی می‌توانند دقیقاً فروش خود را طبق فرارسیدن هفته، عملکرد فروش گذشته و شرایط آب‌وهوایی پیش‌بینی و برنامه‌ریزی کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک رستوران سال گذشته در روزهای بارانی مقدار زیادی نوشیدنی به فروش برساند، راه‌حل‌های پیش‌بینی مبتنی بر یادگیری ماشین به هر یک از آن نقاط داده‌ها مراجعه می‌کنند و برای شما مشخص می‌کنند که کدام‌یک از منوها بیشترین فروش را برای آن فصل و شرایط آب‌وهوایی دارند.

رستوران های زنجیره ای KFC، از هوش مصنوعی کمک میگیرد

KFC اولین فروشگاه مجهز به هوش مصنوعی خود را روز جمعه در پکن راه‌اندازی و اعلام کرد که طرحی برای افزایش رستوران‌های هوشمند دارد تا برای مشتریان تجربیات جالب و تازه‌ای به ارمغان بیاورد.

اولین رستوران هوشمند KFC با همکاری بزرگ‌ترین موتور جست‌وجوی چین «Baidu» در خیابان فایننس در پکن آغاز به کار کرده است.

در این فروشگاه ‌تصویر صورت مشتریان ثبت می‌شود و از این عکس برای تشخیص صورت، جنسیت، سن، شرایط روحی و دیگر ویژگی‌ها استفاده خواهد شد تا به مشتری غذای مناسب پیشنهاد شود و روند سفارش غذا را کامل کند.

وو ژانگین، معاون مدیرِ موسسه یادگیری عمیق کمپانی Baidu که به توسعه این فن‌آوری کمک کرده، گفته است: «اگر مشتری دوباره به فروشگاه مراجعه کند و با دستگاه عکس بگیرد،‌ دستگاه می‌تواند چهره آن فرد را تشخیص و سابقه خرید آن فرد را نیز نشان بدهد. همچنین می‌تواند عادت غذایی آن فرد را به یاد آورد تا به سفارش غذای آن فرد کمک کند.»

با دستگاه دیگری که مجهز به واقعیت افزوده است، مشتری‌ها قادر خواهند بود تا با تغییر حالات چهره با دستگاه تعامل داشته باشند، مثلا با تکان  دادن سر خود روبروی دستگاه عکس بگیرند و روی تلفن همراه خود ذخیره کنند.

رستوران هوشمند KFC مربوط به کمپانی یام چانگ هلدینگ در شانگهای به‌عنوان اولین رستوران چینی هوشمند آغاز به کار کرد. دستگاه سفارش  غذا به سفارش‌دهنده غذای هوشمند مجهز شده است که شروعی برای استفاده از هوش مصنوعی در رستوران‌های زنجیره‌ای است.

ژای لی مدیر اصلی KFC پکن گفته است که رستوران‌های هوشمند فقط به‌منظور استفاده‌ی‌ جالب از سخت‌افزارها نیستند، بلکه بیشتر برای مشتریان راحتی فراهم می‌کنند.

او همچنین گفته است: «نوآوری‌های ما از نهایت فن‌آوری بروز استفاده می‌کنند و ما می‌خواهیم تا مشتریان جوانی که ترجیح می‌دهند پیگیر مسائل روز باشند، جذب کنیم. هوشمند سازی رستوران‌ها می‌تواند به سرویس‌دهی بهتر و سریع‌تر به مشتری‌ها کمک کند. ما باور داریم که تجربه غذا خوردن در رستوران‌ها باید ارتقا پیدا کند. باوجود پنج هزار فروشگاه در چین، ما برنامه داریم تا برای دستیابی به تجربه لذت‌بخش‌تر از سفارش غذا، به سراسر دنیا خدمات ارائه دهیم.»

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد