فرودگاه های هوشمند؛ ارمغان هوش مصنوعی برای صنعت هوانوردی

فرودگاه های هوشمند؛ ارمغان هوش مصنوعی برای صنعت هوانوردی

16 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

فرودگاه‌ها یک بستر ایده‌آل برای استفاده از فناوری‌های جدید هستند تا به‌این‌ترتیب از رشد جهانیِ ترافیک مسافر بهره‌مند شده و سرمایه‌گذاری بیشتری را جذب کنند. از همین رو علم در راستای تحول تکنولوژی‌های فرودگاهی پروژه‌های بزرگی را کلید زده که در این مطلب به آنها اشاره می‌شود.

صنعت هواپیمایی به‌ویژه بخش هواپیما‌های تجاری به‌طور مداوم در تلاش است تا هم نحوه کار خود و هم وفاداری به مسافران را بهبود بخشد. ازاین‌رو استفاده از هوش مصنوعی را آغاز کرده است. اگرچه هوش مصنوعی در این صنعت هنوز در مرحله آغازین است، اما از آنجا که برخی از شرکت‌های اصلی و معتبر حمل‌و‌نقل هوایی استفاده از هوش مصنوعی را در دستور کار خود قرار داده‌اند، پیشرفت‌هایی صورت گرفته است. به‌عنوان‌مثال، شناسایی چهره، کنترل بار مسافر، پرسش و پاسخ مسافران، افزایش سوخت هواپیما و غیره نمونه‌هایی است که اکنون کاربرد دارد. به‌هرحال ممکن است هوش مصنوعی بتواند بسیار فراتر از کاربردهای فعلی برود.

هوشمند سازی فرودگاه ها

فرودگاه‌ها اغلب نه‌تنها به‌عنوان دروازه ورود به شهر بلکه به‌عنوان نماد زیبایی شهرهایی که به هم وصل می‌کنند، محسوب می‌شوند. آنها همچنین می‌توانند برای کشورها و شهرهای مهم،یک پنجره سودآور برای جذب مشاغل باشند. فرودگاه‌ها هرچقدر به فناوری‌های پیشرفته مجهز بوده و مسافر پسند تر به نظر برسند، تاثیر مثبتی بر منابع مالی محلی خواهد گذاشت. بنابراین فرودگاه‌ها یک بستر ایده‌آل برای گردآوری و استفاده فناوری‌های جدید هستند تا به‌این‌ترتیب از رشد جهانیِ ترافیک مسافر بهره‌مند شده و سرمایه‌گذاری بیشتری به‌صورت مستقیم یا غیر مستقیم جذب کنند.

سفرهای هوایی یک موتور مالی است که برای مثال در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۶۸,۲ میلیارد دلار درآمد عملیاتی داشت. هزینه بلیت ۷۴.۵درصد از این درآمد عملیاتی است و پیش‌بینی می‌شود ترافیک مسافران هواپیمایی طی دو دهه بعدی دو برابر شود.

امروزه هواپیمایی‌های پیشرو در حال بررسی این موضوع هستند که هوش مصنوعی چگونه آن‌ها را قادر می‌سازد تا با تقاضای مشتری همگام شوند و کیفیت عملیاتی، سرعت و وفاداری نسبت به مشتریان را بهبود بخشند.

1- دستیاران رباتیک

ربات‌ها می‌توانند برای کمک به مسافران در محیط‌های شلوغ و گیج‌کننده مانند فرودگاه (به‌عنوان‌مثال ربات‌های «پذیرش مسافر» توسط شرکت ال‌جی در فرودگاه اینچئون کره جنوبی مستقر شده‌اند) و برای بهبود عبور و مرور (فرودگاه گاتویک در انگلستان یک پروژه «پارکینگ رباتیک» را مورد آزمایش قرار داد) به کار گرفته شوند.

همچنین دستیاران مجازی همچنین توسط سازمان‌های هواپیمایی برای بهبود خدمات مشتری استفاده می‌شوند. دستیار مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌تواند پاسخ فوری به سوالات اساسی بدهد. سوالات عادی در پروازها نیز شامل مواردی مانند وضعیت پرواز یا خدماتی مانند صدا، ویدئو، اینترنت Wi-Fi است.

2– بهبود کنترل ترافیک هوایی

رشد ترافیک، زیرساخت‌ها و ظرفیت کنترل ترافیک هوایی را تحت‌فشار قرار می‌دهد و در حال تبدیل‌شدن به یک چالش بزرگ است. دیجیتالی کردن کنترل ترافیک هوایی یک روند درحال‌توسعه برای بهبود ایمنی حمل‌ونقل است و با هدف فرودگاه‌ها برای اجرای به‌موقع عملیات پرواز و بهبود ظرفیت پذیرش مسافر هماهنگ است.

به‌کارگیری مراکز کنترل از راه دور برای مدیریت کارآمد ترافیک فرودگاه‌های مختلف، اخیراً در حال  گسترش است. این رویکرد فرصت‌های سرمایه‌گذاری خوبی را برای طراحی نوین مدیریت کنترل ترافیک هوایی ایجاد کرده  است.

3- پیش‌بینی تعمیر و نگهداری هواپیما

سازمان‌های هواپیمایی می‌خواهند نوآوری هوش مصنوعی را برای پیش‌بینی خرابی‌های احتمالی در نگهداری هواپیما محقق کنند. شرکت ایرباس، اقداماتی را برای بهبود قابلیت اطمینان در نگهداری هواپیما انجام می‌دهد. آن‌ها از Skywise که یک پلتفرم ذخیره داده مبتنی بر سرویس‌ ابری است استفاده می‌کنند. این سیستم ناوگان را به جمع‌آوری و ثبت حجم عظیمی از اطلاعات به‌طورآنی تشویق می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی در تجزیه‌وتحلیل پیش‌‌‌بینی تعمیر و نگهداری، آن را برای یک روش آگاهانه در مورد چگونگی و زمان نگهداری هواپیما آماده می‌کند. این روزها هواپیماهای پیشرفته برای ساده‌سازی روش تعمیر و نگهداری و هم‌زمان بهبود تجربه مشتریان استفاده می‌کنند. کالین روینسکو مدیرعامل شرکت ایر کانادا، می‌گوید برای اینکه هواپیماها قادر باشند در روز بیش از ۱۶ساعت پرواز کنند تجزیه‌وتحلیل پیشرفته‌ای لازم است. پلتفرم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حتی قبل از خراب شدن قطعه‌ای، نیاز به تعمیر و نگهداری را پیش‌بینی کنند.

4– مدیریت اطلاعات

با استفاده از هوش مصنوعی حجم عظیمی از داده‌ها در صنعت هوایی ایجاد خواهد شد که این امر باعث می‌شود داده‌های محرمانه با خطر مواجه شوند. برای مثال در اتفاقی مشخص شد هواپیمایی امارات داده‌های مشتری را بدون تأیید به گروه‌های شخص ثالث می‌دهد. در بررسی‌ها معلوم شد اطلاعاتی همچون نام، ایمیل، برنامه پروازی، شماره تلفن و حتی شماره گذرنامه به ارائه‌دهندگان خدمات شخص ثالث ( مانند گوگل، فیس‌بوک و دیگر شرکت‌ها) اعطا می‌شود. بنابراین مشتریان باید از سیاست‌های هواپیمایی‌ها باخبر باشند تا از ایجاد مشکلات این‌چنین جلوگیری شود.

5– تجزیه و تحلیل بازرسی و کمک به نظارت فیزیکی

به کمک هوش مصنوعی فیلم‌های ویدئویی فرودگاه‌ها تجزیه و تحلیل می‌شود تا مکان‌های شلوغ فرود گاه شناسایی شود. هنگامی که خطوط کنترل بیش از حد طولانی می‌شود، هوش مصنوعی به فرودگاه‌ها این امکان را می‌دهد تا به سادگی خطوط کنترل را مدیریت کنند.

6-بهبود خدمات به مشتریان با استفاده از پردازش زبان طبیعی

چت بات‌های مجهز به هوش مصنوعی ایمیل‌های مشتری را طبقه بندی کرده می‌توانند پاسخ‌های مناسبی به سوالات مسافران و گردشگران بدهند و سطح رضایت مسافران را افزایش دهند.هوش مصنوعی زبان هر فرد با هر گویشی را طبقه بندی کرده و به نسبت زبان مسافران به آنها پاسخ مناسب می‌دهند.

7- با تشخیص اتوماتیک چهره سرعت ورود مسافران افزایش می‌یابد

برای کاهش زمان انتظار مسافران و اختصاص خدمه به فعالیتهای ارزشمندتر، از دستگاه تشخیص چهره هوش مصنوعی در پیشخوان فرودگاه‌ها استفاده میشود. مسافران گذرنامه خود را اسکن کرده و از هوش مصنوعی برای تجزیه و تحلیل چهره مسافر استفاده می‌شود تا مطمئن شوند که آنها همانطور که می‌گویند هستند.

8- با شناسایی اشیا به کمک هوش مصنوعی، چمدان‌ها دیگر گم نمی‌شوند

به کمک هوش مصنوعی از زمان سوارشدن مسافر تا رسیدن به مقصد، بارها را به طور موثرتر و دقیق تری مدیریت می‌شوند. چمدان‌ها هنگام ورود به هواپیماها به صورت دقیق شمارش می‌شوند و احتمال مفقود شدن آنها بسیارپایین خواهد آمد. با استفاده از تشخیص اشیا می‌توانید میزان بارهای داخل هواپیما را بارگیری کنید، که می‌تواند برای تعیین تأثیر بر بازده سوخت مورد استفاده قرارگیرد.

هوش مصنوعی چگونه با کرونا مقابله خواهد کرد؟

علاوه بر این ظاهرا توسعه این فناوری باعث می‌شود دوربین‌های حرارتی بتوانند درجه حرارت افراد را اندازه‌گیری کنند و از همین طریق میزان حرارت خروجی از دهان افراد را تشخیص داده و مشخص شود کدام یک از افراد از ماسک استفاده می‌کند یا بدون ماسک وارد محیط شده است.

اما باید در نظر گرفت که دما پوست و آنچه که توسط دوربین‌ها به ثبت می‌رسد دما واقعی بدن افراد نیست و دمای آن‌ها کمی بالاتر از آن دما است. به همین دلیل هوش مصنوعی دماهای ثبت شده توسط دوربین‌ها را دریافت کرده و آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد و از ای طریق دمای واقعی افراد بدست خواهد آمد. با این حال این فناوری هنوز در حال توسعه است و به صورت رسمی در فرودگاه‌های استفاده نشده است.

آینده هوش مصنوعی در فرودگاه ها

طی 10سال آینده انواع نوآوری تکنولوژیک در فرودگاه‌ها ایجاد خواهد شد. بسیاری از آنها در پشت صحنه اتفاق می‌افتند. به‌عنوان مثال، کاتن مسعول امور امنیتی فروگاه های آمریکا می‌گوید: در فرودگاه‌های اداره حمل‌ونقل، دوربین‌های امنیتی موجود در ترمینال‌ها با دوربین‌های با وضوح بالا جایگزین می‌شوند. کل فرودگاه LaGuardia و ترمینال این فرودگاه تا سال 2022 از این دوربین‌ها استفاده خواهند کرد و تا سال 2025 به هوش مصنوعی مجهز خواهد شد. اداره حمل‌ونقل آمریکا همچنین بیش از 25میلیون دلار برای ارتقای سیستم Ground-Based Augmentation     System در فرودگاه‌ جان اف کندی سرمایه‌گذاری می‌کند. این سیستم هواپیما را هنگامی که هوا نامناسب است، به باند فرودگاه هدایت می‌کند و دارای تکنولوژی است که به هواپیماها به جای یک مسیر، چندین مسیر را برای فرود نشان می‌دهد.

هوش مصنوعی دنیای ما را هوشمند‌تر کرده است و همچنان در حوزه‌های مختلفی نفوذ می‌کند. صنعت هواپیمایی یکی از حوزه‌هایی‌ است که تمایل اتخاذ فناوری‌های مدرن ازجمله هوش مصنوعی در آن روبه‌ افزایش بوده و نتایج آن در فرودگاه‌ها و سفرهای هوایی تا حدودی مشاهده شده است. این حوزه در ابتدای راه هوشمند‌سازی است و در آینده خبرهای بیشتری درباره تحولات این صنعت خواهیم شنید.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد