هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس(AIaaS)

هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس(AIaaS)

24 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

یکی از جذاب‌ترین و البته جدیدترین عناوینی که به دنیای رایانش ابری وارد شده و در مقایسه با نمونه‌های دیگر نسبتا جدید است، هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس (AIaaS) سرنام Artificial Intelligence As a Service است. هوش مصنوعی به مشاغل کمک می‌کند تا کیفیت محصولات و تجربیات مشتریان را بهبود بخشند، تصمیمات مبتنی بر داده‌ها اتخاذ کنند و کارهای وقت گیر را خودکارسازی کنند.

از چت‌بات‌ ها و نرم‌افزارهای تجزیه و تحلیل متن گرفته تا ابزارهای پیچیده‌تر تجزیه و پیش‌بینی، در تمامی این موارد از هوش مصنوعی به اشکال مختلف استفاده می‌شود. به‌طوری که امروزه هیچ صنعت بزرگی در جهان را پیدا نمی‌کنید که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای پیشبرد اهداف تجاری استفاده نکرده باشد. با این‌حال، پیاده‌سازی یک راه‌حل هوش مصنوعی داخلی برای اکثر مشاغل منطقی نیست، زیرا یک فرایند طولانی و پیچیده است که هزینه‌های اولیه زیادی دارد. به همین دلیل است که مشاغل اغلب به سراغ پارادایم AIaaS یا همان هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس می‌روند که راه‌حل‌های شخص ثالثی هستند که امکان استفاده آنی از آن‌ها وجود دارد.

AIaaS چیست؟

AIaaS سرنام artificial intelligence as a service به معنای هوش مصنوعی به عنوان یک سرویس است و به حوزه فعالیت شرکت‌هایی اشاره دارد که راه‌حل های هوش مصنوعی را ارائه می‌دهند. در این‌حال، منظور ما از هوش مصنوعی سیستم‌های کامپیوتری هستند که می‌توانند وظایفی شبیه به انسان‌ها را انجام دهند. این وظایف می‌توانند استدلال، درس گرفتن از تجربیات گذشته و حل مشکلات باشد. به عبارت دیگر، ماشین‌هایی که می‌توانند مانند انسان‌ها عمل کرده و فکر کنند. هوش مصنوعی یک اصطلاح گسترده است که شامل فناوری‌های مختلفی مانند یادگیری ماشین، رباتیک، پردازش زبان طبیعی (NLP) و بینایی رایانه است.

در واقع این سیستم شخص ثالث برون سپاری هوش مصنوعی است. به عنوان یک سرویس ، هوش مصنوعی افراد و مشاغل را قادر می سازد تا هوش مصنوعی را بدون سرمایه گذاری اولیه قابل توجه و با کاهش خطرات برای اهداف مختلف تجربه کنند. علاوه بر این ، آزمایشات می توانند الگوریتم های مختلف یادگیری ماشین را بر روی چندین سیستم عامل ابر عمومی آزمایش کنند

اگر در گذشته اصطلاحاتی مثل نرم‌افزار به عنوان سرویس (SaaS) یا زیرساخت به عنوان سرویس (IaaS) را شنیده باشید، تا حدودی با عملکرد AIaaS نیز آشنا هستید. در این‌جا اصطلاح AIaaS  به مجموعه راه‌حل‌هایی اشاره دارد که در قالب یک سرویس توسط یک ارائه‌دهنده شخص ثالث آماده و میزبانی شده‌اند و جایگزینی مقرون به صرفه برای توسعه نرم‌افزارهای هوشمند داخلی هستند.

AIaaS فناوری هوش مصنوعی را برای همه مردم دسترس‌پذیر می‌کند. در پارادایم فوق از API‌ها و ابزارهای بصری و حداقل کدنویسی استفاده می‌شود که کاربران می‌توانند بر مبنای آن‌ها از قدرت هوش مصنوعی بدون نوشتن یک خط کد یا کمترین خط کد استفاده کنند. علاوه بر این، به جای ماه‌ها وقت صرف راه‌اندازی راه‌حل‌های هوشمندانه، AIaaS می‌تواند تنها در چند هفته یک مدل کارآمد را برای مصرف‌کنندگان ایجاد و آماده کند.

هوش مصنوعی به عنوان سرویس چه مزایایی دارد؟

یک راه‌حل برون سازمانی است: AIaaS می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان راه‌اندازی و آماده استفاده شود.

مقرون به صرفه است: اگر منابع لازم برای توسعه نرم‌افزارهای هوشمند داخلی را ندارید، برون سپاری هوش مصنوعی بهترین راه‌حل است.

عدم نیاز به متخصصان: در پارادایم فوق نیازی به استخدام تیمی از متخصصصان یا توسعه‌دهندگان زیرساخت‌های پیچیده نیست.

منطعف بودن: انعطاف‌پذیر از خصایص روشن AIaaS است که اغلب گزینه‌های سفارشی‌سازی خوبی را ارایه می‌کند، بنابراین می‌توانید ابزارهای هوش مصنوعی را با نیازهای تجاری خود تطبیق دهید.

شفاف است: در مدل فوق شما تنها برای استفاده‌ای که دارید هزینه می‌کنید.

گسترش‌پذیر است: شما می‌توانید بر اساس نیازها و رشد کسب و کار خود، ملزومات موردنیاز را افزایش یا کاهش دهید.

چرا AIaaS؟

امروزه تقریباً هر شرکتی می خواهد با استفاده از هوش مصنوعی تجارت خود را بهبود بخشد. به هر حال ، سازمان ها می توانند با استفاده از هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها ، درک خود را از مخاطبان هدف خود ، اتوماسیون ساخت و ایجاد محصولات برتر در صورت تقاضا افزایش دهند. در عوض ، همه اینها سودآوری یک شرکت را افزایش می دهد و به آن نسبت به رقبا برتری می بخشد. در بیشتر موارد ، بالاخره سود ، حرف آخر است!

با این حال ، شرکت ها مجبور شدند سرمایه های زیادی در Artificial Intelligence سرمایه گذاری کنند تا برای مدت طولانی سود ببرند. دستگاه های هوش مصنوعی پرهزینه بودند ، برنامه نویسان هوش مصنوعی گران و حتی ارزان تر بودند ، با این حال شما هیچ داده خوبی پیدا نکردید. اگرچه این نگرانی قابل توجهی برای شرکت های بزرگ چند ملیتی نیست ، اما این امر برای شرکت های کوچک و متوسط بسیار چالش برانگیز است. با این حال ، محبوبیت و پیشرفت خدمات ابری باعث شده است که همه موارد بسیار در دسترس تر باشند.

انواع هوش مصنوعی به عنوان سرویس

انواع مختلفی از خدمات هوش مصنوعی وجود دارد. هنگامی که آماده خرید یا اجاره سرویسی می‌شوید به احتمال زیاد تحقیق خوبی در این زمینه انجام داده‌اید و نقاط قوت و ضعف سرویس‌های را به درستی ارزیابی کرده‌اید. با این‌حال، قبل از آن‌ که پلتفرم هوش مصنوعی در ایران پیاده‌سازی شود، بهتر است شناخت کلی در ارتباط با سه پارادایم محبوب در این زمینه داشته باشید:

بات‌ها (Bots)

API‌ها

یادگیری ماشین (Machine Learning)

بات‌ها (Bots)

چت‌بات‌ها از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای شبیه‌سازی مکالمات انسانی استفاده می‌کنند. آن‌ها قابلیت‌های NLP و یادگیری ماشین را برای درک سوالات کاربران و ارائه پاسخ‌های مربوطه ترکیب می‌کنند. بات‌ها با کاهش نرخ پاسخ‌گویی سعی می‌کنند رضایت مشتریان را کسب کنند. بد نیست بدانید که بات‌ها توانسته‌اند انقلابی در زمینه ارایه خدمات قبل و بعد از فروش به مشتریان ارایه کنند. آن‌ها به مشاغل کمک می‌کنند تا کارهای معمول را خودکار کنند، و وقت گران‌بها را صرف کارهای پیچیده‌تر کنند. علاوه بر این، بات‌ها می‌توانند به صورت 24 ساعته و 7 روز کاری به شکل بلادرنگ در خدمات مشتریان باشند و بدون دخالت عامل انسانی به بیشتر پرسش‌ها پاسخ دهند.

واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API)

بسیاری از راه‌حل‌های AIaaS با واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی ارائه می‌شوند. API به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و به دو نرم‌افزار اجازه می‌دهد با یکدیگر تعامل داشته باشند. فرض کنید در نظر دارید بلیط‌های پشتیبانی مشتری را به صورت خودکار بر اساس موضوعی که در قسمت راهنمای قرار دارند، مرتب کنید. از طریق API، می توانید یک ابزار هوش مصنوعی مانند MonkeyLearn را با نرم‌افزار خدمات مشتری مورد علاقه خود متصل کنید تا این‌کار به شکل خودکار و هوشمندانه انجام شود.

شما می‌توانید از APIها برای پردازش زبان طبیعی، تجزیه و تحلیل احساسات و استخراج موجودیت‌ها از متن و سایر وظایف استفاده کنید. هنگامی که واسط‌های برنامه‌نویسی کاربردی به عنوان یک سرویس ارائه می‌شوند، قابلیت به‌کارگیری لحظه‌ای را دارند و شما تنها با چند خط کدنویسی قادر به استفاده از مزایای بالقوه آن‌ها هستید.

شرکت‌ها از الگوریتم‌های یادگیری ماشین برای یافتن الگوها در حجم زیادی از داده‌ها، پیش‌بینی‌ها و ساده‌سازی فرایندها استفاده می‌کنند. AIaaS به‌کارگیری فناوری یادگیری ماشین را برای مشاغل ساده می‌کند. شما می‌توانید از مدل‌های از پیش آموزش دیده استفاده کنید یا ابزارهایی را متناسب با نیازهای تجاری خاص سفارشی کنید. همه این‌ها، بدون نیاز به تخصص یادگیری ماشین قابل انجام است.

چه شرکت‌هایی در زمینه ارایه راه‌حل‌های AIaaS فعال هستند و عملکرد بهتری دارند؟

هنگام تصمیم‌گیری در مورد خدمات AI، مهم است که اهداف، اندازه کسب و کار و بودجه موجود را در نظر بگیرید. علاوه بر این، باید توانایی‌های فنی تیم‌های خود و میزان داده‌هایی که برای پردازش نیاز دارید را ارزیابی کنید. از مهم‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه ارایه خدمات AIaaS باید به موارد زیر اشاره کرد:

MonkeyLearn

IBM Watson

Microsoft Azure

Google Cloud ML

1. MonkeyLearn

MonkeyLearn یک پلتفرم هوش مصنوعی است که تجزیه و تحلیل متن را از طریق ابزارهای بصری و بدون کد ساده می‌کند. پلتفرم فوق به مصرف‌کننده اجازه می‌دهد، سفر خود را با یک مدل از پیش آموزش دیده مانند تجزیه و تحلیل‌کننده نظرسنجی‌ها آغاز کند تا بازخورد مشتریان را بر اساس یک موضوع مشخص طبقه‌بندی کنید یا اجازه می‌دهد مدل‌های یادگیری ماشین سفارشی را برای تشخیص احساسات، کلمات کلیدی و موضوعات موجود در داده‌ها ایجاد کنید و در ادامه مدل‌ها را از طریق مدل point-and-click integrations  یا از طریق API با برنامه‌های مورد علاقه خود ادغام کنید. در نهایت، مدل‌های خود را در استودیو MonkeyLearn اجرا کنید تا داشبوردهای قدرتمندی ایجاد شود و بینش‌های کاربردی را در اختیارتان قرار دهد.

2. آی بی ام واتسون

IBM Watson مجموعه‌ای از ابزارهای هوش مصنوعی را برای کمک به شرکت‌های بزرگ در استفاده بهتر از داده‌های خود میزبانی می‌کند. این مجموعه کارآمد دسترسی به انواع مختلفی از برنامه‌های از پیش ساخته شده مثل Watson Assistant (برای ساخت دستیاران مجازی) و Watson Natural Language Understand (برای انجام کارهای پیشرفته تجزیه و تحلیل متن) را ارایه می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند از IBM Watson Studio برای ساخت، آموزش و استقرار مدل‌های یادگیری ماشین در هر ابر استفاده کنند. لازم به توضیح است در این زمینه هیچ تخصصی در زمینه یادگیری ماشین یا علم داده مورد نیاز نیست.

3. Microsoft Azure

Azure پلتفرم رایانش ابری عمومی مایکروسافت است. آژر به عنوان یکی از بازیکنان غول‌پیکر AIaaS مجموعه‌ای از راه‌حل‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را برای توسعه‌دهندگان ارائه می‌دهد. با استفاده از Azure Cognitive Services، می‌توانید قابلیت‌های مختلف هوش مصنوعی (مانند بینایی رایانه یا استخراج متن) را با استفاده از API به برنامه‌های خود اضافه کنید. علاوه بر این، ممکن است دوست داشته باشید از Azure Bot Service استفاده کنید که این امکان را می‌دهد تا به‌صورت بصری هر نوع باتی را ایجاد کنید. این بات می‌تواند واکنش‌گرا (پاسخ‌گو) یا دستیار مجازی برای برند تجاری‌تان باشد.

4. Google Cloud ML

Google Cloud ML Engine پلتفرم هوش مصنوعی Google زیرساختی قدرتمند برای ایجاد و استقرار پروژه‌های یادگیری ماشین است. پلتفرم فوق به دانشمندان و توسعه‌دهندگان داده‌ها کمک می‌کند با سهولت با بزرگ داده‌ها کار کنند. با AutoML، می‌توانید مدل‌های یادگیری ماشین سفارشی را برای تجزیه و تحلیل متن، طبقه‌بندی تصویر، ترجمه و موارد دیگر آموزش دهید. شما می‌توانید مجموعه داده‌های خود را مصورسازی کنید تا نحوه عملکرد مدل خود را با استفاده از یک ابزار wat-if-tool ببینید و معیارهایی برای ارزیابی عملکرد دریافت کنید. یکی از مزایای استفاده از این پلت‌فرم این است که به راحتی می‌توانید مدل‌های خود را با اکوسیستم Google Cloud ادغام کنید.

آینده AIaaS

AIaaS به عنوان منطقه ای که به سرعت در حال تکامل است ، مزایای بسیاری را به دنبال دارد که منجر به تصویب زودرس می شود. با این حال ، معایب آن نشان می دهد که فضای کافی برای توسعه وجود دارد. به دلیل افزایش رقابت در بین صنایع ، شرکت ها آمادگی بیشتری برای سرمایه گذاری در فناوری دیجیتال برای دستیابی به یک رقابت رقابتی ، از جمله هوش مصنوعی دارند. با این حال ، برای همه شرکت ها ، تحقیق و استفاده از هوش مصنوعی امکان پذیر نیست.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد