هوش مصنوعی برنامه نویسی را ساده تر میکند

هوش مصنوعی برنامه نویسی را ساده تر میکند

24 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

شرکت تحقیقاتی هوش مصنوعی OpenAI در حال انتشار یک ابزار یادگیری ماشین جدید است که زبان انگلیسی را به کد ترجمه می‌کند. این نرم افزار Codex نام دارد و برای سرعت بخشیدن به کار برنامه نویسان حرفه‌ای و همچنین کمک به آماتورها برای شروع برنامه نویسی طراحی شده است.

در نسخه ی نمایشی Codex نشان می‌دهد که چگونه می‌توان از این نرم افزار برای ساخت وب سایت‌های ساده و بازی‌های ابتدایی با استفاده از زبان طبیعی و همچنین ترجمه بین زبان‌های مختلف برنامه نویسی و رسیدگی به پرسش‌های علم داده استفاده کرد. کاربران دستورات انگلیسی را در نرم افزار وارد می کنند وCodex آن را به کد ترجمه می‌کند. این نرم افزار به دور از خطا است و برای کار کردن کمی حوصله می‌خواهد، اما می‌تواند در دسترسی سریعتر برنامه نویسی ارزشمند باشد.

OpenAI از نسخه قبلی Codex برای ایجاد ابزاری به نام Copilot برای GitHub مخزن کد متعلق به مایکروسافت، که خود شریک نزدیک OpenAI است، استفاده کرد. Copilot شبیه ابزارهای تکمیل خودکار موجود در Gmail است و پیشنهاداتی در مورد چگونگی تکمیل خطوط کد هنگام تایپ کاربران ارائه می‌دهد. نسخه جدید Codex از OpenAI، اما بسیار پیشرفته تر و انعطاف پذیر است، نه تنها کد را تکمیل نمی‌کند، بلکه آن را ایجاد می‌کند.

Codex در مانند 3-GPT، مدل تولید زبان OpenAI، ساخته شده است که در بخش قابل توجهی از اینترنت آموزش داده شده است ، و در نتیجه می‌تواند کلمه نوشته شده را به روش‌های چشمگیری تولید و تجزیه کند. یکی از برنامه‌های کاربردی که برای  3-GPT یافت می شد، کد تولید می کرد، اما Codex بر اساس توانایی‌های قبلی خود بهبود می‌یابد و به طور خاص بر روی مخازن کد منبع باز که از وب برداشته شده آموزش می‌بیند.

این نکته اخیر باعث شده است بسیاری از برنامه نویسان از این که OpenAI از کار آنها سود ناعادلانه ای می‌برد شکایت کنند. ابزار Copilot OpenAI اغلب قطعاتی از کد را که دیگران نوشته اند پیشنهاد می‌کند. به عنوان مثال، و کل پایگاه دانش برنامه در نهایت از کار منبع باز مشتق شده است، که به نفع افراد است، نه شرکت ها. به احتمال زیاد انتقادات مشابهی نیز به Codex وارد خواهد شد، اگرچه OpenAI می گوید استفاده از این داده ها تحت استفاده منصفانه از نظر قانونی محافظت می‌شود.

 چگونه میتوان از این ابزار استفاده کرد؟

در حالی که Codex بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد، قضاوت در مورد گستره کامل قابلیت های آن دشوار است.Wojciech Zaremba، سرپرست Brockman و Codex OpenAI، این برنامه را به صورت آنلاین نشان داد، با استفاده از Codex ابتدا یک وب سایت ساده و سپس یک بازی ابتدایی ایجاد کرد. در نسخه ی نمایشی بازی، براکمن یک تصویر از یک شخص را در Google Images پیدا کرد و سپس به Codex گفت “قبل از چسباندن در URL، این تصویر یک شخص را از صفحه اضافه کنید”. این شبح روی صفحه ظاهر شد و براکمن سپس اندازه آن را تغییر داد. شما به سادگی دستور خود را یادداشت می‌کنید و این نرم افزار دستور شما را به صورت کد در می‌اورد.

این الگوریتم می‌تواند با دریافت دستورالعمل، فرایند برنامه نویسی را برای برنامه نویسان کهنه کار ساده‌تر می‌کند و همچنین یک ابزار یادگیری برای برنامه نویسان تازه کار به حساب می‌آید. همچنین می‌توان آن را به نرم افزاری‌هایی کاربردی مانند بازی‌های ساده یا وب سایت تبدیل کرد. در همین راستا نشریه ورج در گزارشی اشاره می‌کند کاربر می‌تواند ظاهر یا قابلیت‌های یک وب سایت مورد نظرش مانند جایگذاری منو یا باکس‌های متن را به زبان انگلیسی ساده توصیف کند. در مرحله بعد Codex یک طرح ساده را براساس تفسیرش از درخواست‌های کاربر، ارائه می‌کند. البته این ایده بدان معنا نیست که هوش مصنوعی خود برنامه نویسی انجام می‌دهد، بلکه الگوریتم مذکور به عنوان دستیار یا معاون برنامه نویس فعالیت می‌کند و ایده‌ها را به کد نرم افزاری تبدیل می‌کند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد