هوش مصنوعی در صنعت توریسم و گردشگری

هوش مصنوعی در صنعت توریسم و گردشگری

17 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

امروزه هوش مصنوعی به یکی از راهکارهای قابل اتکا و نقطه مثبتی برای استفاده در کسب و کارهای الکترونیکی مختلف تبدیل شده است. در کشورهای پیشرفته از هوش مصنوعی برای انجام اموراداری یا بخش خدمات و پشتیبانی مشتری استفاده می شود. در صنعت گردشگری نیز با استفاده از هوش مصنوعی می توان تحولات بسیاری را در بخش پشتیبانی و یا  ارائه خدمات برای مخاطبان ایجاد کرد.

نقش هوش مصنوعی در صنعت توریسم چه خواهد بود؟

از آنجاییکه هوش مصنوعی قابلیت انجام دادن وظایفی که به صورت سنتی توسط انسان انجام می‌شده است را دارد؛ می تواند در برخی از بخش های صنعت گردشگری برای صرفه جویی در وقت و هزینه بکار رود. و با استفاده از هوش مصنوعی خطای انسانی از بین رفته و کارها سریع تر انجام می‌شود. خیلی از کشورهای پیشرفته امروزی که در صنعت گردشگری فعال هستند برای ایجاد شهرت و ارائه خدمات عالی به گردشگران خود، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند.

هوش مصنوعی می تواند برای برقراری ارتباط با مشتریان، آموزش و یادگیری و… به کسب و کارها کمک کند. همچنین با استفاده از این هوش در کسب و کارها می‌توان تجزیه و تحلیل داده ها، محاسبات و حل مسئله‌ها را در کمترین زمان با حداقل هزینه انجام داد، که در صنعت گردشگری برای متولیان این صنعت مثل ایرلاین‌ها، هتلداران و… بسیار ارزشمند می باشد.

یکی از رایج‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت گردشگری، ارائه خدمات امور مشتریان به صورت آنلاین و طراحی «چت‌بات» در هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، موزه‌ها، اماکن تاریخی، مراکز تفریحی و غیره است؛ به گونه‌ای که بدون دخالت انسان بتوان به کلیه سوالات و درخواست‌های مشتریان پاسخ داده و آنها را راهنمایی کرد.

از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی، شناخت نیاز، سلیقه، و انتظارات مخاطبان است. این اتفاق به کمک هوش مصنوعی و با مشاهده و تحلیل تعاملات، جستجوها و دیگر فعالیت‌های کاربر در داخل وب‌سایت و پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد. به عنوان مثال، امروزه وب‌سایت‌های گردشگری قادرند بر اساس جستجو، نحوه‌ی تعامل، محتوای دریافتی، و دیگر اطلاعاتی که بین مخاطب و وب‌سایت رد و بدل می‌شود به نیازها، انتظارات و علاقمندی‌های او پی برده و بر اساس این شناخت، انواع محصولات و خدمات جذاب را مخصوص آن کاربر شخصی‌سازی و طراحی کرده و به وی ارائه کنند.

همچنین بسیاری از کسب‌وکارهای گردشگری با استفاده از هوش مصنوعی، انواع داده‌های مالی و تجاری خود را پردازش و تحلیل کرده و بر اساس نتایج حاصله، اقدام به بخش‌بندی مشتریان، قیمت‌گذاری انعطاف‌پذیر، و تدوین استراتژی‌های کسب‌وکار می‌کنند.

 هوش مصنوعی در آینده‌ای بسیار نزدیک تحولی بنیادین در شیوه فعالیت کسب‌وکارهای گردشگری ایجاد خواهد کرد. ظرفیت‌ها و امکانات هوش مصنوعی در بخش‌های مختل صنعت گردشگری نظیر میراث فرهنگی، سیستم‌های رزرواسیون، تورگردانی، گردشگری سلامت، اکوتوریسم، اینترنت اشیا، شهرهای هوشمند، واقعیت افزوده، و گردشگری مجازی و همچنین شخصی‌سازی تجربه سفر، هوشمندسازی پلتفرم‌های رتبه‌بندی و پیشنهادات گردشگری، طراحی هوشمندانه بسته‌های تور و تجربه، ایجاد دستیار هوشمند سفر، ارائه چت‌بات، بهبود خدمات مشتریان، و طراحی سیستم‌های قیمت‌دهی انعطاف پذیر، بی حد و مرز به نظر می‌رسد و با تدوین برنامه‌های استراتژیک، می‌توان به بهینه‌سازی فعالیت‌ها و همچنین خلق و تجاری‌سازی ایده‌های نوآورانه پرداخت.

چندین فناوری جدید وجود دارد که در حوزه هوش مصنوعی تکامل یافته اند. این فناوری ها در ارائه یک تجربه جدید به مشتریان مفید بودند. این فناوری ها شامل فناوری های تشخیص چهره، برنامه های واقعیت مجازی، چت بات ها، ربات ها، هوش مصنوعی در نقشه های گوگل، مترجمان زبان، تورهای صوتی، سهولت در خرید و غیره است.

دامنه هوش مصنوعی در صنعت گردشگری و توریسم

استفاده از هوش مصنوعی در شناخت تصویر

از این سیستم در فرودگاه‌ها و یا هتل‌ها برای شناسایی و صحت اطلاعات فرد استفاده می‌شود. استفاده گسترده از این فناوری در آینده‌ای نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد و در حال حاضر نیز از این سیستم در تعدادی از فرودگاه‌ها به عنوان سیستم آزمایشی استفاده می‌شود.

تشخیص چهره کاربردی از فناوری هوش مصنوعی است که در صنایع مختلف برای اهداف مختلف اهمیت و کاربرد بیشتری پیدا می کند. تشخیص چهره در صنعت مسافرت و جهانگردی نیز در مقیاس وسیعی سازگار است. به عنوان مثال، مسافران باید یک سری فرآیندهای پیچیده را به صورت بررسی دقیق اسناد سفر توسط مقامات مختلف مانند گمرک، مهاجرت و فرودگاه‌ها انجام دهند. این پیچیدگی در روند کار، وقت بسیار گرانبهایی را می‌کشد که بیشتر منجر به نوعی سرخوردگی در گردشگران می‌شود. برای کاهش این نوع آشفتگی ها‌، فناوری‌های تشخیص چهره وارد عمل شده اند. این فناوری چهره گردشگران را تشخیص می دهد ، آن را با چهره در اسناد تأیید می کند و عبور و مرورهای بدون دردسر را ارائه می دهد.

واقعیت مجازی

با فناوری واقعیت مجازی دیگر نیازی نیست برای دیدن از مناطق مختلف به آن مکان‌ها سفر کنیم و با این فناوری لذت سفر و قرار گرفتن در آن مکان‌ها را تجربه خواهیم کرد.فناوری واقعیت مجازی (VR) به طور کلی از هدست VR برای ایجاد یک محیط شبیه سازی شده استفاده می‌کند. این محیط شبیه سازی شده تجربه ای از واقعیت مجازی را ارائه می دهد. مشتری با استفاده از فناوری VR در دنیای دیجیتال 3 بعدی محیط را تا حد زیادی تجربه می‌کند. در روزهای اخیر، این فناوری توسط شرکت‌های مسافرتی، گردشگری و توریسم استفاده می‌شود. این شرکت‌ها با استفاده از فیلم‌های 3 بعدی نقاط گردشگری ومکان‌های هتل را نشان می‌دهند. هتلداران هتل خود را در وب سایت توصیف می‌کنند. چند تصویر و فیلم ارائه می دهند که تصویری کامل به مشتریان ارائه نمی‌دهند. اکثر اوقات‌، این نوع روش منجر به ابهام در مشتریان می‌شود. مشتریانی که در فاصله زیادی قرار دارند ، قادر به ارزیابی محیط و محیط هتل، کیفیت اتاق‌های هتل، امکانات موجود در هتل و غیره نیستند. این مشکل به راحتی توسط برنامه های واقعیت مجازی برطرف می‌شود.

چت بات

فناوری گفت و گو با کاربران نیز یکی دیگر از تجهیزات مجهز به هوش مصنوعی است و از آن در برقراری ارتباط گفتاری آژانس‌های مسافرتی با کاربران استفاده می‌شود. چت‌ بات‌ها موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند.

چت بات‌ها، ربات های چت (chatbots) سرویسی هستند که با یک سری قوانین مشخص و به کمک هوش مصنوعی طراحی می‌شوند و کاربران از طریق یک رابط چت با آنها ارتباط برقرار می‌کنند. برخی از شرکت‌ها با استفاده از چت بات‌های سفر، تجربه ای منحصر به فرد ارائه می دهند. مسافران می‌توانند بدون هیچ راهنمایی خودشان سوار ماشین شوند و چت بات مسافرتی نصب شده در ماشین به توصیف مکان های گردشگری به آنها کمک می‌کند.

نقشه های گوگل

نقشه های گوگل با استفاده از فناوری GPS با اطلاع رسانی به مسافران در مورد مسیرها، به آنها کمک می‌کند. استفاده از فناوری هوش مصنوعی در Google Maps با آگاهی دادن به مسافران در مورد تصادفات و راه بندان، اطلاعات را پیشرفته می کند. اگرچه Google Maps با تعیین مسیرهای مناسب، سفر را آسان می کند. مسافران به طور مکرر با یک مشکل مشترک روبرو می شوند. در پایان مسافران با طی مسیری کاملاً اشتباه، سفرخود را پایان می‌دهند که این امر پس از طی مسافتی از راه دور محقق می شود. این تجربه باعث سردرگمی و اذیت شدن مسافران زیادی می‌شود. برای غلبه بر این مانع، Google Maps به راه حل جدیدی برای تلفیق سیستم موقعیت یابی بصری (VPS) برای سهولت سفر رسید. این نسخه جدیدتر از سیستم موقعیت یابی ویژوال (VPS) استفاده می‌کند که با سیستم موقعیت یابی جهانی (GPS) متفاوت است. سیستم موقعیت یابی بصری از فناوری هوش مصنوعی استفاده می‌کند که چشم انداز زنده‌ای از دنیای واقعی و نشانه‌های دیداری در مقابل مسافران را نشان می‌دهد.

اینترنت اشیا یا IOT

در حال حاضر از این فناوری در برخی هتل‌ها استفاده می‌شود و مسافران به راحتی و با گوشی هوشمند قادر به کنترل محیط اطراف و نیازهای خود بدون پرداخت هزینه خواهند بود.

موارد هیجان‌انگیز زیادی در ارتباط با فناوری وجود دارد که شاید یک دهه پیش در تخیلات و تصورات بود. این روند پیشرفت نشان می‌دهد انسان از ماشین جدا نخواهد شد و در واقع ماشین همدم و مراقب وی درآینده خواهد بود. پس صنعت گردشگری نیز  باید خود را با این فناوری‌ها هماهنگ کند تا نیازهای گردشگری را برطرف سازد.

مترجمان زبان

برنامه های نرم افزاری متعددی وجود دارند که یک زبان را به زبان های دیگر ترجمه کند. این برنامه‌ها به ویژه برای مسافرانی که از مکان‌های خارجی بازدید می‌کنند که با زبان‌های ناآشنا روبرو می شوند، قابل استفاده است. سفر به کشور خارجی ممکن است دشوار باشد، به ویژه هنگامی که موانع زبانی وجود داشته باشد. این مشکل فقط در صورتی قابل حل است که مسافران ازراهنمای محلی که میتواند به زبان محلی صحبت کند استفاده کنند. اما برنامه‌های نرم افزاری می‌توانند با ترجمه زبان ناآشنا به زبانهای آشنا، جایگزین راهنمای محلی شوند. تعدادی از برنامه‌ها به نام” Google Translate” این وظایف را انجام می دهند. این برنامه‌ها حتی به مسافران امکان می‌دهد تا با مردم محلی به زبان خود مکالمه کنند.

چالش‌های هوش مصنوعی در گردشگری

اگرچه هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشروی است، اما هنوز هم استفاده از ناآشنایان محدودیت دارد. این محدودیت‌ها باید با درخواست راه حل های نوآورانه همراه با فناوری های نوظهور و سیاست‌های بروزرسانی، برطرف شود. علی رغم این واقعیت که “هوش مصنوعی” با جایگزینی کارمندان و مزایای غیر مادی با ارائه یک تجربه منحصر به فرد به مشتریان، منافع مالی را فراهم می‌کند، اما هنوز هم نمی‌تواند ازهوش انسانی پیشی بگیرد، زیرا هنوز در حال پیشرفت است.

اگرچه چت بات‌ها و ربات‌ها قادر به جایگزینی نیروی کار انسانی هستند، اما در مورد سوالات مربوط به پیچیدگی ، مشتریان همچنان به نیروی انسانی متکی هستند. دستگاه‌هایی مانند چت بات فقط برای پاسخ به سوالات ساده محدود هستند. این فناوری‌ها از کلمات کلیدی در سوالات برای ارائه پاسخ استفاده می‌کنند. هنگامی که یک مسئله اضطراری و پیچیده برای حل و فصل وجود دارد، مشتریان هنوز به نیروی کار انسانی اعتماد می‌کنند.

کاربردهای آینده هوش مصنوعی در سفر و گردشگری

در صنعت مسافرت و جهانگردی مکان‌ها و مناطق زیادی وجود دارد که درآنها زمینه بیشتری برای استفاده از هوش مصنوعی برای خدمات بهتر وجود دارد. اینها ممکن است موارد غیرمنتظره و غافلگیرکننده‌ای را شامل شود. فناوری هوش مصنوعی می‌تواند کل اتاق هتل را به یک مکان گردشگری مطلوب تبدیل کند. پس از ورود به اتاق هتل، مشتریان می‌توانند گزینه ای را برای تبدیل کل اتاق خود به مکان مورد علاقه خود انتخاب کنند. با انتخاب چنین گزینه ای، کل اتاق به یک دنیای 3 بعدی مجازی تبدیل می‌شود که شبیه به مکان مورد علاقه آنها است. مشتری می‌تواند نمای سه بعدی مکان مورد علاقه خود را در داخل اتاق تجربه کند.

اگرچه به دلیل مسائل مربوط به حریم خصوصی و امنیت داده‌ها، فناوری‌های تشخیص چهره رد شده است، اما فناوری‌های آینده هوش مصنوعی ممکن است با استفاده از فناوری‌های قوی تر بلاکچین که حریم خصوصی و امنیت داده‌ها را تضمین می‌کنند، چنین مواردی را حل کنند. در آینده، ممکن است شاهد باشیم که روباتها در حال هدایت مهمانان هتل به اتاق خود، حمل چمدان، سرو غذا و میان وعده، خدمات خانه داری و غیره در حال سرویس دهی به مهمانان هتل هستند.

هر روز که می‌گذرد، حضور هوش مصنوعی در صحنه گردشگری در حال افزایش است. با توجه به گسترش کاربرد فناوری نوآورانه، انتظار می‌رود که صنعت گردشگری در آینده به ارتفاعات غیر قابل تصوری برسد. طبق یک مطالعه تحقیقاتی اخیر، انتظار می‌رود بازار جهانی فناوری گردشگری، که شامل هوش مصنوعی است، بیش از 9 درصد در طی دوره 2010 و 2023 رشد کند. یکی از عوامل اصلی رشد مورد انتظار، عملکرد پررونق صنعت توریسم و جهانگردی است. اما استفاده از فناوری های نوآورانه و جدید مانند هوش مصنوعی و یادگیری ماشین تغییرات چشمگیری را در سطح صنعتی به وجود می‌آورد. عوامل تکنولوژیکی می‌توانند چشم انداز صنعت و فرایندهایی را که توسط مشاغل گردشگری انجام می‌شود، شکل دهند. 

طبق مقاله فوربس، با توجه به افزایش کاربرد کلی هوش مصنوعی در صنعت مسافرت و گردشگری، مشاغل جدید زیادی ایجاد می‌شود. اعتقاد بر این است که بین سال های 2018 و 2022 ، صنعت هواپیمایی و صنعت جهانگردی سطح بالایی از آموزش مجدد را مشاهده خواهند کرد تا عوامل انسانی بتوانند خود را با زیرساخت های تکامل یافته فناوری سازگار کنند. پیش بینی می شود تقریباً 58 میلیون شغل جدید توسط هوش مصنوعی تا سال 2022 ایجاد شود. چنین تغییر برنامه ریزی شده می تواند به مقابله با مشکل بیکاری موجود کمک کند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد