تحول بانکداری به کمک هوش مصنوعی

تحول بانکداری به کمک هوش مصنوعی

12 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

هوش مصنوعی را می‌توان توانایی یک ماشین برای انجام کارهایی که معمولاً با موجودات هوشمند در ارتباط است معرفی کرد. به بیان دیگر هوش مصنوعی، فناوری به منظور شبیه‌سازی فرآیندهای هوش انسانی توسط ماشین‌ها در عصر تحول دیجیتال است.

از به‌کارگیری فراوان و کشش شدید این فناوری در مشاغل جهانی، مشخص است که بازار خدمات مالی در حال حاضر نیز به سرعت تحت تأثیر پیشرفت‌های هوش مصنوعی بیش از پیش قرار خواهد گرفت. در یک بانک دیجیتال، فناوری هوش مصنوعی می‌تواند در امور مختلفی از جمله اتوماسیون مبتنی بر قوانین، ارائه پیشنهادات  شخصی‌سازی‌شده، یادگیری ترجیحات کاربر، ارائه کمک‌های مجازی، خدمات مشتری و سایر کارکردها مورد استفاده قرار گیرد. هوش مصنوعی در صورت همراهی با روش‌های پردازش زبان طبیعی می‌تواند دستیار مجازی قدرتمندی فراهم کند.

همراهی بانکداری با هوش مصنوعی

هوش مصنوعی صنعت بانکداری را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. در اقتصاد دیجیتال امروز، هوش مصنوعی بسیاری از فرایندهای بانک را متحول ساخته است. در ادامه اصلی‌ترین کارکردهای هوش مصنوعی در بانکداری بررسی خواهد شد.

مشتریانی که به فناوری اهمیت می دهند و در معرض فناوری های پیشرفته در زندگی روزانه خود قرار دارند، انتظار دارند که بانک ها تجارب بی نظیری را ارائه دهند. برای برآورده کردن این انتظارات، بانک ها و قرض الحسنه ها چشم انداز صنعت خود را به سمت IT و تلکام گسترش دادند تا خدماتی مانند بانکداری موبایل، بانکداری الکترونیکی و انتقال پول را در زمان واقعی ارائه دهند. در حالی که این پیشرفت ها باعث شده است تا مشتریان بتوانند در هر زمان و مکانی با استفاده از نوک انگشت خود، به خدمات دسترسی داشته باشند، با این حال هزینه هایی را برای بانک به همراه داشته است.

همراهی بانکداری و بخش هایی مانند فناوری اطلاعات، تلکام و خرده فروشی باعث افزایش انتقال اطلاعات مهم از طریق شبکه های مجازی آسیب پذیر در برابر حملات سایبری و کلاهبرداری شده است. این حوادث نه تنها بر سودآوری بانک ها تاثیر می گذارد بلکه اعتماد و ارتباط بانک ها با مشتریان را نیز مختل می کند.

بهره برداری از فناوری شناختی با هوش مصنوعی مزیت دیجیتالی شدن را به بانک ها می بخشد. در حقیقت طبق تحقیقات مشترکی که توسط موسسه ملی تحقیقات تجاری در آمریکا انجام شده است، حدود ۳۲% از ارائه دهندگان خدمات مالی، از فناوری های هوش مصنوعی مانند آمار پیش بینی شده و یا تشخیص صدا استفاده می کنند.

هوش مصنوعی آینده بانکداری است زیرا قدرت تجزیه و تحلیل داده های پیشرفته را برای مقابله با معاملات کلاهبرداری و بهبود انطباق به ارمغان می آورد. الگوریتم هوش مصنوعی فعالیت های ضد پولشویی را در چند ثانیه انجام می دهند، فعالیتی که بدون استفاده از آن ممکن است ساعت ها و روزها طول بکشد. طبق گزارش “هوش مصنوعی در بانکداری” IHS Markit، انتظار می‌رود که بازار جهانی هوش مصنوعی تا سال 2030 به 300 میلیارد دلار برسد.

هوش مصنوعی همچنین بانک ها را قادر می سازد تا حجم عظیمی از داده ها را با سرعت زیاد مدیریت کند تا نتایج ارزشمندی از آنها به دست آورند. امکاناتی مانند چت بات های هوش مصنوعی، مشاوران پرداخت دیجیتال، و مکانیسم های شناسایی بیومتریک منجر به کیفیت بالاتر خدمات به یک جامعه وسیع تر از مشتریان می شود. همه این ها به افزایش درآمد، کاهش هزینه ها و افزایش سود منجر می شود. همچنین طبق گزارش موسسه MIT Sloan Review، میزان 85٪ از تصمیم‌گیرندگان مشاغل مالی پیش‌بینی می‌کنند که هوش مصنوعی در آینده مزیت‌های جدیدی را برای مشاغل مختلف فراهم می‌کند.

چگونه هوش مصنوعی صنعت بانکی را متحول می‌کند؟

تشخیص کلاهبرداری

صنعت بانکداری در برابر هک‌ها و کلاه‌برداری‌ها بسیار آسیب‌پذیر است و کشف و کاهش کلاه‌برداری بالاترین اولویت بانک‌ها است. هوش مصنوعی نقش خود را در کاهش نرخ‌های مثبت کاذب، جلوگیری از تلاش‌های مجرمین برای انجام کلاه‌برداری و کاهش جرایمی مانند فیشینگ و برداشت‌های مالی را ایفا می‌کند.

طبق نظرسنجی موسسه هوش مصنوعی پنس، 80٪ متخصصان کلاه‌برداری که از سیستم‌عامل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند معتقدند که فناوری هوش مصنوعی در کاهش کلاه‌برداری مالی می‌تواند نقش مثبتی داشته باشد و از تلاش‌های هکرها و مجرمین در این زمینه جلوگیری می‌کند.

هوش مصنوعی در کشف جرایم مالی بسیار مؤثر است و 63٪ مؤسسات مالی می‌گویند که هوش مصنوعی قبل از وقوع آن قادر به جلوگیری از وقوع و کشف این جرائم است. از طریق یادگیری ماشین نظارت‌شده ، هوش مصنوعی قادر به تفسیر بینش مبتنی بر روند است که بادانش کاملاً جدیدی که از طریق یادگیری ماشین بدون نظارت به‌دست‌آمده است، برای هوش مصنوعی این امکان را می‌دهد که کدام‌یک از اقدامات مالی کلاه‌برداری و متقلبانه است و کدام‌یک نیست.

رعایت مقررات پیشرفته

با افزایش موارد کلاه‌برداری و برداشت‌های مالی از حساب اشخاص، بانک‌ها تحت‌فشار بیشتر نهادهای نظارتی قرار دارند تا مقررات سخت‌گیرانه‌ای داشته باشند. برای رعایت درست و اجرای این مقررات، می‌توان از هوش مصنوعی بهره گرفت. با تکیه‌بر تجزیه‌وتحلیل کلاه‌برداری شناختی ، هوش مصنوعی بر رفتارهای مشتری نظارت، معاملات مالی را پیگیری، فعالیت‌های مشکوک را تشخیص می‌دهد و از نقل و انتقالات مالی‌ مشکوک خودداری می‌کند.

کاهش هزینه‌ها

کاهش هزینه مزیت بزرگی برای ادغام هوش مصنوعی در صنعت بانکداری دارد. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2023 ، 447 میلیارد دلار در هزینه‌های ناشی از استفاده از هوش مصنوعی در بانک‌ها پس‌انداز شود. این صرفه‌جویی‌ها می‌تواند در بیشتر اوقات صرف شناسایی ، دیجیتالی شدن و قالب‌های کاربردی شود. از طریق هوشمند سازی اتوماسیونی این فرآیندها، بانک‌ها می‌توانند زمان و درآمد صرف شده در این عملیات بانکی را کاهش دهند.

بر اساس داده‌های شرکت IBM، بانک‌ها صدها میلیون دلار برای روند سنتی پردازش عملیات خود هزینه می‌کنند. بر اساس این گزارش، با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی که 80٪ خودکار هستند ، 90٪ دقت در انجام امورات معمولی حاصل می‌شود که منجر به کاهش حدود 30 تا 40٪ از هزینه اصلی صرف شده برای فرآیند بانکی می‌شود.

تجربه مشتری پیشرفته

تجربه مشتری مستقیماً بر نحوه درک یک تجارت بانکی تأثیر می‌گذارد. در مورد بانک‌ها ، مردم از بانک‌هایی خدمات دریافت می‌کنند که با دسترسی 24/7 به پول خود ، معاملات سریع و آسان را ارائه می‌دهند. هم‌اکنون بانک‌ها در حال معرفی چت روم و دستیاران صوتی هستند تا تجربه‌ای شخصی‌تر در اختیار مشتریان خود قرار دهند.

از آنجا که چت‌های سیستم جدید تابع منطقه زمانی و مکانی خاص نیست، دسترسی کاربران به سیستم بانکی در هر زمان و در هر نقطه دنیا بسیار آسان می‌شود.

بانکداری موبایلی

در عصر دیجیتال، مردم ترجیح می‌دهند معاملات مالی خود را بر روی تلفن‌های هوشمند خود انجام دهند.امروز انجام امورات بانکی از طریق بانکداری موبایل، کل مفهوم بانکداری سنتی را متحول کرده است. بانکداری موبایل به کاربران امکان می‌دهد معاملات مالی را در هر نقطه از جهان و در هر زمان و از داخل منزل خود انجام دهند.

نظرسنجی موسسه تحقیقات ملی تجارت گزارش داده است که هم‌اکنون 32٪ مؤسسات مالی از ابزارهای هوش مصنوعی مانند پیش‌بینی و انجام تحلیل مالی، تشخیص صدا و موتورهای هوشمند توصیه‌ای استفاده می‌کنند تا ارتباط شخصی‌تری به مشتریان خود ارائه دهند.

ارائه خدمات از طریق چت بات ها

بارزترین روشی که صنعت بانکی از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات به مشتریان استفاده می‌کند، از طریق چت‌بات‌ها و ربات‌ها است. بسیاری از بزرگترین موسسات مالی، مانند بانک آمریکا و جی.پی مورگان، از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند تا ارائه خدمات به مشتریان را ساده‌تر کنند. این عوامل هوشمند همزمان با پیشرفت پردازش‌های زبان طبیعی، قابلیت‌های سخنوری و تشخیص موضوع و دسترسی به حجم انبوهی از داده‌های زمان حقیقی رشد می‌کنند. چت‌بات به منزله نقطه آغازین مسیر دستیابی به کانال‌های تعاملی است و نباید با مقصد و هدف اشتباه گرفته شود.

اغلب ربات‌های کنونی دارای قابلیت‌های محدودی هستند. بسیاری از این ربات‌ها صرفا جایگزینی برای بخش پرسش‌های متداول وب‌سایت‌ها می‌باشند. با این حال بانک‌های دارای تفکر پیشرو فراتر رفته و از ربات‌ها برای رصد سرویس‌های معاملاتی و تعامل صحیح با کاربران استفاده می‌کنند. این رویکرد، اولین گام برای پشتیبانی از تمام خدمات بانکداری اعم از فروش یا مشاوره در سطح بالایی از شخصی‌سازی، تعامل دوستانه با کاربران و اتوماسیون است.

پیش بینی نتایج و روندهای آینده

هوش مصنوعی با قدرت خود برای پیش بینی حالات آینده با تجزیه و تحلیل رفتارهای گذشته به بانکها کمک می کند تا نتایج و روندهای آینده را پیش بینی کنند. این کار کمک می کند تا بانک ها در شناسایی تقلب، کشف الگوی مبارزه با پولشویی و توصیه های مشتری اقدام کنند. پولشویان از طریق یک سری اقدامات تصور می کنند که منبع پول غیرقانونی آن ها قانونی است. هوش مصنوعی با استفاده از قدرت ماشین یادگیری و شناخت، این اقدامات پنهان را شناسایی کرده و به پس انداز میلیون ها دلار در بانک کمک می کند.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد