نقش هوش مصنوعی در کسب و کارهای آینده تا کجا پیش خواهد رفت؟

نقش هوش مصنوعی در کسب و کارهای آینده تا کجا پیش خواهد رفت؟

3 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

هوش مصنوعی وارد همه جنبه‌های زندگی ما شده است. در این مقاله، ما به استفاده از هوش مصنوعی در مشاغل و اینکه چرا دردنیای امروز استفاده ازهوش مصنوعی یک ضرورت است، خواهیم پرداخت.

هوش مصنوعی به گونه‌ای در زندگی ما نفوذ کرده است که حضور آن دیگرغیرمعمول نیست.از فیلتر کردن ایمیل‌ها و چت بات‌ها یا توصیه‌های سفارشی همگی از دستاوردهای هوش مصنوعی هستند. اما این‌طوربه نظر میرسد واژه هوش مصنوعی همه را گیج کرده است. برای روشن کردن همه چیز، بیایید از ابتدا شروع کنیم!

به طور خلاصه، هوش مصنوعی(AI) یک فناوری است که به منظور تقلید ازهوش انسان ساخته شده است. هوش مصنوعی یک رشته علوم کامپیوتراست که بر ایجاد ماشین آلاتی متمرکز است که دارای هوش هستند. ما هوش این ماشین‌ها را “مصنوعی” می‌نامیم زیرا انسان آن را ایجاد می‌کند و به طور طبیعی وجود ندارد.

یادگیری ماشین (ML) یکی از زیر مجموعه‌های محبوب هوش مصنوعی است.الگوریتم‌های یادگیری ماشین دستورالعمل‌های قابل پیاده سازی توسط رایانه هستند. آنها داده‌ها را به عنوان ورودی می‌گیرند و محاسبات را برای کشف الگوهای درون داده انجام می‌دهند وازآنها برای پیش بینی آینده استفاده می‌کنند.

مدل‌های یادگیری ماشین به مرور زمان که با داده‌های بیشتری روبرو می‌شود و خود را اصلاح می‌کند، اشتباهات را کاهش می‌دهد تا احتمال تکرارآنها در آینده کاهش یابد وعملکرد خود را به مرور بهبود می‌بخشد. یادگیری ماشین بیشتر درسیستم‌هایی استفاده می‌شود که حجم عظیمی از داده‌ها را به دست می‌آورند.

 داده‌های بدون ساختار شرکت‌های مختلف بسیار با ارزش هستند. این شرکت‌ها برای طبقه بندی و اصلاح دیتا‌ها به زمان وهزینه زیادی نیاز دارند. این جایی است که هوش مصنوعی و یادگیری ماشین وارد می‌شوند.

هوش مصنوعی طیف وسیعی از فناوری‌ها است که به ماشین‌ها امکان می‌دهد کارهای شناختی مانند نوشتن، حرکت، خواندن، دیدن یا تجزیه و تحلیل داده ها را انجام دهند. دستیارهای صوتی مانند الکسا، دستیار صوتی آمازون، دستیار صوتی نتفلیکس، اتومبیل های خودران و بسیاری از فناوری‌های دیگر همه توسط هوش مصنوعی ایجاد شده‌اند.

طبق نظرسنجی جهانی شرکت تکنولوژی مک کینزی، 22٪ از مشاغل استفاده کننده از هوش مصنوعی گفتند که هزینه‌های این فناوری کمتراز 5٪ درآمد سال 2019 آنها را تشکیل می‌دهد. علاوه بر این، درآمد حاصل از شرکت‌هایی که ازاین فناوری استفاده می‌کنند به طور متوسط 30% افزایش یافته است. شرکت‌هایی که بیشترین بهره را از هوش مصنوعی می بردند به مک کینزی گفتند که قصد دارند سرمایه گذاری‌های خود در زمینه هوش مصنوعی را در پاسخ به شیوع ویروس کرونا گسترش دهند.

1- افزایش کارایی و بهره‌وری

اصلی ترین مزیت استفاده ازهوش مصنوعی در شرکت‌ها، بهره‌وری موثرتروافزایش بهره‌وری است. این فناوری وظایفی را با سرعت و مقیاسی انجام می دهد که انسان نمی‌تواند آن را انجام دهد.

با ازبین بردن بار چنین وظایفی برای کارگران انسانی، هوش مصنوعی به آن دسته از کارگران اجازه می‌دهد تا روی کارهای مهمتری تمرکز کنند که این فناوری قادر به انجام آنها نیست. این موضوع به شرکتها اجازه می‌دهد تا هزینه‌های مربوط به انجام کارهای پیش پا افتاده و تکراری را که فناوری می‌تواند انجام دهد، به حداقل برسانند.

2- بهبود سرعت کسب و کار

کارن پانتا، عضو سازمان حرفه ای فنی IEEE و استاد مهندسی برق وکامپیوتر دانشگاه تافت گفت: همانطور که مشاغل در این عصر دیجیتال به سرعت پیش می‌روند ، هوش مصنوعی به آنها کمک می‌کند تا حتی سریعتر حرکت کنند. با استفاده از هوش مصنوعی، می‌توانید چرخه‌های توسعه خود را کوتاه کرده و مدت زمان لازم برای حرکت از طراحی به سمت تجاری شدن را کاهش دهید.

3- قابلیت های جدید و گسترش مدل کسب و کار

به گفته کریس برهم، مدیرارشد شرکت Bain & Company، مدیران می‌توانند ازهوش مصنوعی برای گسترش مدل تجاری سازی محصولات خود استفاده کنند.

برهم توضیح داد که همزمان با استقرار داده‌ها و تجزیه و تحلیل در بنگاه های اقتصادی، مشاغل فرصت‌های جدیدی برای مشارکت در مناطق مختلف پیدا می‌کنند.

به عنوان مثال، شرکت های تولید اتومبیل، با انبوهی از داده‌های جمع آوری شده روبرو هستند ونمی‌تواند این دیتاها را به درستی طبقه بندی کنند، در حالی که یک شرکت مبتنی‌ برهوش مصنوعی می تواند از این دیتاها برای ذخیره داده‌های عظیم خود برای مدیریت ناوگان حمل و نقل استفاده کند.

4- خدمات بهتر به مشتریان

ست ارلی نویسنده The AI-Powered Enterprise و مدیرعامل Earley Information Science از ارائه تجربه مثبت مشتری‌ها نسبت به هوش مصنوعی خبر داد.

ارلی گفت که ما در تلاشیم هر آنچه راجع به مشتری می‌دانیم مجسم کنیم: نیازهای آنها، راه حل‌های ما و رقابت وسپس آنچه را که مشتری نیاز دارد و زمانی که به آن نیاز دارد ارائه می‌دهیم.

با این وجود هوش مصنوعی قادر به انجام همه کارهاست و این امرمنجر به تعاملات شخصی‌تری با شرکت‌ها ومشتریان می شود.

5- بهبود نظارت

توانایی هوش مصنوعی درگرفتن و پردازش حجم عظیمی از داده‌ها در زمان محدود به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد تا قابلیت‌های نظارت فوری را که توانایی هشدار دادن به آنها در مورد مسائل را دارند، پیاده سازی کنند.

به عنوان مثال، هوش مصنوعی می تواند اطلاعات جمع آوری شده توسط دستگاه‌ها بر روی تجهیزات کارخانه‌ها را برای شناسایی مشکلات موجود در ماشین آلات شناسایی کند و همچنین برای پیش بینی اینکه چه زمانی دستگاه ها نیاز به تعمیر و نگهداری دارند، از هوش مصنوعی استفاده می‌شود.

قابلیت نظارت بر هوش مصنوعی می‌تواند در سایر زمینه‌ها به طور مشابه مثمر ثمر باشد، مانند

عملیات امنیت سایبری سازمانی که حجم عظیمی از داده‌ها باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

10سوال اساسی قبل از اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار

قبل از اینکه کار خود را با هوش مصنوعی آغاز کنید، باید به عنوان یک مدیر یک سری سوالات را از خودتان بپرسید. در این صورت راه برایتان واضح‌تر می‌شود و بهتر می‌توانید اوضاع را کنترل کنید. این سوالات را در ادامه آورده‌ایم.

1- می‌خواهید چه مشکلی را با هوش مصنوعی حل کنید؟

مشکل خود را تعریف کنید. از خودتان بپرسید شرکت به دنبال چه چیزی است؟ آیا هوش مصنوعی یا یادگیری ماشین می‌تواند آن را حل کند؟ آیا مشخص است که سیستم‌های هوش مصنوعی در چه مواردی کاربرد دارند؟

2- برنامه شرکت برای تبدیل هوش مصنوعی به یک فرصت چیست؟

برنامه‌ریزی شرکت شما برای حل مشکل و پیاده‌سازی راه‌حل چیست؟ در این مرحله باید بدانید چگونه مسئله را در یک روند یادگیری خودکار قرار دهید. پیاده‌سازی راه‌حل باید به گونه‌ای باشد که از هر نوع کندی یا از دست دادن ارزش در طی فرآیند تحول جلوگیری شود.

3- آیا شرکت به راه‌حل موقت یا دائمی هوش مصنوعی نیاز دارد؟

فناوری‌های هوش مصنوعی باید بخشی از مشاغل اصلی شرکت شوند و با تغییر ذهنیت تیم مدیریت همراه باشند. آیا از مدل هوش مصنوعی برای “اقدامی خاص” استفاده می‌کنید یا برای “فرآیندهای روزانه شرکت”؟ با توجه به پاسخ خودتان یک محصول سفارشی، یک راه‌حل استاندارد یا یک سرویس موقت خریداری کنید.

4- آیا شرکت داده‌های لازم برای تغذیه مدل هوش مصنوعی در کسب و کار را دارد؟

کیفیت مدل AI به کیفیت و کمیت داده‌های موجود در شرکت بستگی دارد. باید بپرسید که آیا شرکتتان اطلاعات کافی دارد؟ آیا منابع داده‌ای که هوش مصنوعی استفاده می‌کند، قابل اعتماد هستند؟ آیا این شرکت معماری داده قوی دارد؟ بهتر است چارچوبی محکم از اهداف و KPI (شاخص‌های کلیدی عملکرد) داشته باشید.

5- آیا این داده‌ها دیجیتالی شده‌اند؟ نقش هوش مصنوعی در crm

آیا داده‌های ذخیره شده در سیستم‌های دیجیتال را در اختیار دارید؟ داده‌ها باید در ابزارهای دیجیتالی مختلف (مانند CRM ،ERP و SCADAS) یا در پایگاه داده‌ها، پرونده‌های CSV و Excel، متمرکز، سازمان‌یافته و یکپارچه شوند تا مدیریت درستی انجام شود. در غیر این صورت دیجیتالی شدن و استفاده از هوش مصنوعی این داده‌ها مدت‌ها طول می‌کشد و گاهی اوقات یک سرمایه‌گذاری غیر قابل حل است.

6- آیا شرکت منابع لازم برای اجرای هوش مصنوعی در کسب و کار را دارد؟

شرکت شما باید در مورد منابع لازم در سطح سرمایه‌های انسانی و مالی برای جذب تغییرات، واقع‌بین باشد. باید بدانید متخصص هوش مصنوعی را از کجا پیدا کنید و بودجه شرکت برای دستیابی به مدل یادگیری ماشین را محاسبه کنید. بهتر است با یک تیم فنی که شرکت، توسعه‌دهنده و دانشمند داده را بشناسد، کار کنید.

گنجاندن هوش مصنوعی در جنبه‌های مختلف کسب و کار شما برای تبدیل تجارت شما به تجارتی هوشمند نیازمند بررسی دقیق تمامی جوانب است. اطلاعات استخراج شده از این داده‌ها می‌تواند انقلابی درهمه صنایع ایجاد کند. همچنین می‌تواند فرآیندهای تجاری را ساده کند، کارها را تسریع کند، احتمال خطای انسانی را از بین ببرد، نقص‌ها را پیش بینی کند و کارهای بیشتری برای شما انجام دهد.

عدم استفاده از هوش مصنوعی در کسب و کارها، نتیجه استفاده از استراتژی‌های تجاری دهه 1990 در سال 2020 را به شما خواهد داد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد