هر آنچه باید درباره دستیار هوشمند گوگل بدانید

هر آنچه باید درباره دستیار هوشمند گوگل بدانید

2 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

دستیار گوگل (Google Assistant) یکی از هوشمندترین دستیارها بوده و در دستگاه‌های مختلفی به کار رفته است. گوگل اسیستنت یک دستیار مجازی مجهز به هوش مصنوعی است که توسط شرکت گوگل ایجاد شده‌است. در ادامه نگاهی به گوگل اسیستنت و کاربردها و نحوه فعال سازی آن خواهیم داشت.

گوگل اسیستنت چیست؟

امروزه شرکت‌های بزرگ فناوری در تلاش برای گسترش و استفاده هر چه بیشتر از هوش مصنوعی برای ارائه خدمات بیشتر به کاربران گوشی‌ها و دستگاه‌های هوشمند هستند. در این راستا حتما با دستیارهای هوشمندی همچون الکسای شرکت آمازون، کورتانا شرکت مایکروسافت و سیری شرکت اپل آشنا هستید.

دستیار صوتی گوگل اولین بار در ماه مه ۲۰۱۶ به عنوان بخشی از اپلیکیشن پیام‌رسان هوشمند Allo معرفی شد. مدتی بعد، گوگل آن را به دستگاه‌های Pixel آورد. در آن زمان فقط کاربران پیکسل می‌توانستند از این دستیار استفاده کنند. اما حالا هر کسی که اندروید ۵ یا نسخه‌های جدیدتر را داشته باشد می‌تواند گوگل اسیستنت را روی دستگاهش نصب کند.

این سرویس علاوه بر پشتیبانی از Android Wear برای iOS هم اپلیکیشن دارد. بی شک Google Assistant یک دستیار هوشمند فوق العاده برای کاربران گوشی های اندرویدی است. حتی شاید بتوان دلیل اصلی فروش گوشی های پیکسل را برخورداری از این دستیار دانست.

دستیار هوشمند گوگل چه کارهایی میتواند انجام بدهد؟

گوگل اسیستنت می‌تواند با استفاده از دستورهای صوتی که بعد از کلمات بیدار کننده اوکی گوگل یا هی گوگل، کارهای مختلفی را انجام دهد و با شما تعامل برقرار کند. برخی از کارهایی که این دستیار صوتی می‌تواند انجام دهد را با هم مرور می‌کنیم.

کنترل دستگاه های هوشمند و سایر دستگاه های شما

باز کردن برنامه ها در گوشی شما

ترجمه گفتاری همزمان

قرار ملاقات گذاشتن با افراد و ارسال پیام

کنترل موسیقی شما

خواندن اعلان ها برای شما

پخش محتوا با کروم کست یا سایر دستگاه های سازگار

ویژگی گفتار پیوسته این دستیار صوتی به آن معنی است که نیازی نیست برای درخواست‌های پیوسته خود، دوباره اوکی گوگل بگویید. بعد از اینکه شروع به صحبت با گوگل کردید، این دستیار به پاسخی از سوی شما بدون اینکه نیازی باشد دوباره این عبارت را تکرار کنید، گوش می‌دهد. Google Assistant همچنین می‌تواند پروفایل صدای افراد مختلف را تشخیص داده و بداند که با چه کسی صحبت می‌کند. بنابراین جواب‌ها را بر همین اساس می‌دهد. شما همچنین می‌توانید چند کار مختلف را به صورت همزمان از آن بخواهید.

با توجه به اینکه گوگل اسیستنت می‌تواند شما را بشناسد و مفاهیم را درک کند، به صورت آگاهانه و هوشمندانه‌ای واکنش می‌دهد. این نکته بسیار مهمی است؛ زیرا چنین امری قدرت بیشتری به دستورات و کنترل صوتی می‌دهد و آن را فراتر از دستیاری تبدیل می‌کند که صرفا به دستورات یا عبارات مشخصی جواب می‌دهد. گوگل می‌گوید که در آینده، دستیار این شرکت می‌تواند زنگ زده و قرار ملاقات بگذارد. این دستیار صوتی، طوری طراحی شده که چیزی فراتر از واکنش‌پذیری نسبت به محیط باشد.

ازدیگرویژگی‌های Google Assistant می‌توان به حالت مترجم در دستگاه‌های گوگل هوم و نمایشگرهای هوشمند اشاره کرد. با این ویژگی، شما می‌توانید از دستیار بخواهید مکالمه‌ای را در زبان‌های مختلف برای شما انجام دهد. برای این کار کافی است مثلا بگویید «Hey Google, be my Spanish interpreter» که به معنی «هی گوگل، مترجم زبان اسپانیایی من باش» است.

کدام دستگاه ها از گوگل اسیستنت پشتیبانی میکنند؟

دستیار هوشمند گوگل در ابتدا روی گوشی‌های پیکسل و گوگل هوم عرضه شد؛ اما اکنون تقریبا در تمامی دستگاه‌های اندروید مدرن کنونی مشاهده می‌شود که شامل دستگاه‌های Wear OS، اندروید تی‌وی، انویدیا شیلد، هدفون‌ها و برخی خودروها می‌شود که از اندروید اتو پشتیبانی می‌کنند.

دستگاه‌های مربوط به خانه‌های هوشمند از جمله ساخته‌های فیلیپس، نست و ایکیا می‌توانند از طریق خود دستیار گوگل و نه صرفا گوگ هوم، کنترل شوند؛ یعنی از هر کجایی که بتوانید با این دستیار صوتی ارتباط برقرار کنید، قابل کنترل هستند. گوگل اسیستنت مسیری مشابه الکسا آمازون را در پیش گرفته و شاهد استفاده از آن در همه‌جا هستیم.

چگونه دستیار هوشمند گوگل را فعال کنیم

معمولا هنگام نصب و راه‌اندازی اندروید دستگاه شما، قسمتی برای تنظیم کردن و فعال سازی دستیار گوگل وجود دارد. اگر دستیار صوتی در دستگاه شما فعال است، می‌توانید با گفتن اوکی گوگل یا هی گوگل، دستوری را به آن بدهید. با فشردن و نگه داشتن دکمه هوم هم می‌توان دستیار صوتی را فراخوانی کرد. اگر این دستیار غیرفعال باشد، از شما خواسته می‌شود تا آن را فعال کنید. از دیگر راه‌های فعال سازی آن می‌توان به فشردن و نگه داشتن دکمه هوم و سپس زدن دکمه آیکون کیبورد نمایش داده شده برای ارتباط متنی با آن اشاره کرد.

آیا دستیار گوگل از زبان فارسی پشتیبانی میکند؟

در دستگاه‌های اندرویدی، Google Assistant از زبان‌های عربی، چینی، دانمارکی، هلندی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، هندی، اندونزی، ایتالیایی، ژاپنی، کره‌ای، نروژی، لهستانی، پرتغالی، روسی، اسپانیایی، سوئدی، تایلندی، ترکی و ویتنامی پشتیبانی می‌کند. قرار است در آینده، زبان‌های بیشتری هم به این فهرست اضافه شود؛ ولی فعلا خبری از دستیار گوگل فارسی نیست.

در آینده‌ای نزدیک، دستیارهای هوشمند به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل خواهند شد. طبق شواهد موجود دستیار هوشمند گوگل در میان الکسا، کورتانا، سیری و … دارای هوشمندترین عملکرد است. با توجه به سلطه گوگل در اندروید، دستیار این شرکت از این نظر که در تمام گوشی‌های اندروید وجود داشته و به اطلاعات کاربران دسترسی دارد، نسبت به سایر دستگاه‌های هوشمند، دست برتری دارد.

کاربران دستیارهای مبتنی بر صدا

پژوهشگران دریافتند که اکثر کاربران با استفاده دستگاه های مختلف مانند تلفن های هوشمند، لپ تاپ ها، اتومبیل ها، بلندگوهای هوشمند وغیره از دستیارهای صوتی استفاده می‌کند. از آنجا که گوگل یک برند برجسته است، تعجب آور نبود که اکثر مصرف کنندگان آن را انتخاب کرده‌اند.

اصول یادگیری  گوگل اسیستنت به راحتی قابل درک است. ادغام این دستیار هوشمند به همراه اندروید نیز توانسته محبوبیت آن را دوچندان کرده است. سیری اپل در جایگاه بعدی دستیاران هوشمند قرار گرفته است. سیری بیشترین سهم بازار را در بین کاربران گوشی‌های هوشمند در ایالات متحده دارد. الکسای آمازون و کورتانای مایکروسافت در رده‌های بعدی قرار دارند.

آیا کاربران دستیارهای صوتی به این تکنولوژی اعتقاد دارند؟

97.8% از کاربران پاسخ دادند که این فناوری را در حال توسعه می‌دانند.هوش مصنوعی در بازار جهانی بالغ نیست و اکثر مصرف کنندگان حتی از پیشرفت های هوش مصنوعی نیز آگاهی ندارند. بازاریابان باید بر روی برقراری ارتباط این پیشرفت ها با مصرف کنندگان و آگاهی بیشتر بازار تمرکز کنند.

آیا استفاده کنندگان از دستیاران هوشمند هنگام خرید احساس راحتی می‌کنند؟

مشاهده شد که در میان کاربران فناوری مبتنی بر صدا، هنگام خرید از طریق دستیارهای صوتی ، بیشتر آنها از دستیاران خود ناراضی بودند. با افزایش معرفی و پذیرش این فناوری، مردم نسبت به تکنولوژی اشتیاق بیشتری خواهند داشت.

در این پژوهش کاربران استقبال زیادی برای خرید از طریق دستیارهای مبتنی بر صدا ندارند و همچنین آنها علاقه ای به گوش دادن به تبلیغات آنلاین ندارند چه برسد به اینکه روند خرید را کامل کنند.

چرا کاربران از دستیاران صوتی استفاده نمی‌کنند؟

دلیل اصلی عدم استفاده از دستیاران صوتی را می توان نگرانی‌های امنیتی دانست که کاربران هنگام استفاده از این فناوری با آن روبرو می‌شوند.وقتی از کاربران خواستیم جزئیات بیشتری را ارائه دهند، نگرانی‌های زیادی برای ما ایجاد شد. کاربران ازاینکه دستیارهای مبتنی بر صدا به مکالمات آنها گوش می‌دهند ترسیده بودند. با این حال، برخی از کاربران از این موضوع آگاه بودند و با آن مشکلی ندارند.

بسیاری از کاربران احساس می کردند که این فناوری برای استفاده از داده ها به توسعه و قوانین و مقررات بیشتری نیاز دارد. برخی ازکاربران نیز این باور بودند که ورودی‌های مبتنی بر صدا به اندازه ورودی‌های متنی یا جستجو ایمن نیستند و صرف نظراز آنها برای تبلیغات استفاده می‌شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد