بهبود تعامل لالیگا و طرفداران فوتبال به کمک هوش مصنوعی

بهبود تعامل لالیگا و طرفداران فوتبال به کمک هوش مصنوعی

31 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

سازمان فوتبال اسپانیا یا لالیگا مستقر در مادرید صدها میلیون طرفدار در سراسر جهان دارد. هواداران لالیگا علاقه زیادی به فوتبال دارند و لیگ فوتبال اسپانیا مشتاق است تا آنجا که ممکن است برای آنها سرگرم کننده باشد. برای انجام این کار، لالیگا یک پلت فرم دیجیتالی مبتنی بر Microsoft Azure ایجاد کرد. لیگ اسپانیا اکنون وب سایت‌ها و برنامه‌هایی را ایجاد می‌کند که به طرفداران کمک می‌کند تا از روش‌های جدید تماشای بازی لذت ببرند، از جمله یک دستیار دیجیتالی شخصی مبتنی بر صدا که به طرفداران کمک می‌کند تا از طریق هوش مصنوعی گفت و گو محور در مورد بازیکنان، تیم‌ها و لیگ فانتزی لالیگا اطلاعات بیشتری کسب کنند. با تجربه موفق لالیگا در تعامل با طرفداران، اکنون لالیگا می تواند به سرعت نوآوری‌های خود را توسعه داده، به کار گیرد و تقسیم بندی کند و همچنین به طور مداوم هویت نام تجاری خود را ارتقا دهد.

لالیگا، لیگ ملی فوتبال اسپانیا، در حال حاضر در نودمین فصل خود به سر می‌برد و فراتر از یک مسابقه ورزشی است. بازی‌های تلویزیونی لالیگا بیش از 2.7 میلیارد بیننده تلویزیونی را در فصل 2017-2018 جذب کرد و صفحه فیسبوک این لیگ نزدیک به 52 میلیون دنبال کننده دارد. هواداران لالیگا گروهی پرشور هستند که مشتاق بررسی آمار مسابقات، مدیریت تیم‌های فانتزی لیگ و پیگیری فعالیت‌های روزانه بزرگترین ستاره‌های لیگ هستند. و لالیگا خوشحال است که آنچه را که می‌خواهند به طرفداران می دهد.

آلفردو برمجو، مدیر استراتژی دیجیتال در لالیگا می گوید: “کلید موفقیت لالیگا این است که ما طرفداران را در وسط هر گفتگو قرار می‌دهیم.” ما در حال توسعه فناوری‌های پخش جدید هستیم – مانند Replay360″ ما بسترهای رسانه‌های اجتماعی را به 16 زبان ایجاد کرده ایم و همچنین آکادمی‌های فوتبال برای بچه ها در کشورهای دیگر ایجاد می کنیم، ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا شور و اشتیاق خود را برای لالیگا به هر طریق ممکن پرورش دهیم.”

این اشتیاق به طور فزاینده ای بر رسانه‌های دیجیتالی متمرکز است. خوزه کارلوس فرانکو، سرپرست داده و تجزیه و تحلیل در لالیگا توضیح می‌دهد: “مردم اطلاعات را به شیوه های متفاوتی نسبت به گذشته یافت می‌کنند.” “این دیگر فقط مربوط به پخش تلویزیونی نیست، بلکه ارائه یک اکوسیستم کامل از کانال‌های دیجیتال است. ما می خواهیم آنچه را که می‌خواهند در سریع ترین زمان ممکن به طرفداران خود بدهیم و برای این کار باید در خط مقدم فناوری‌های تعاملی قرار بگیریم.”

پذیرش نوآوری برای افزایش مشارکت طرفداران

لالیگا صرفاً یک منبع سرگرمی نیست، بلکه قطعه‌ای از جامعه اسپانیا است که جهان از آن لذت می‌برد. این لیگ 581 نفر در سراسر جهان استخدام کرده است و درآمد مربوط به فوتبال این کشورمعادل 1.37 درصد از تولید ناخالص ملی اسپانیا است. هر کجا که بروید، می‌توانید بزرگسالان و بچه ها را ببینید که با افتخار لباس تیم خود را پوشیده‌اند و در مورد یک گل عالی در بازی گذشته یا یک مسابقه هیجان انگیز صحبت می‌کنند. لالیگا همچنین تلاش می‌کند تا یک لیگ جامع باشد. علاوه بر 41 تیم در دو دسته مردان، یک لیگ برای بازیکنان دارای معلولیت‌های شناختی وجود دارد و لالیگا از لیگ زنان نیز حمایت می‌کند.

بسیاری از کارهای فنی در پشت صحنه اتفاق می‌افتد تا همه این فعالیت‌های هیجان انگیز ورزشی روان پیش بروند، به ویژه زمانی که لالیگا قصد دارد راه‌های تازه ای را برای تعامل با لیگ و تیم هایش به هواداران ارائه دهد. فرانکو می‌گوید: “سه ستون اصلی کسب و کار ما استراتژی، محصول و داده ها هستند و ما تلاش می‌کنیم تا نوآوری را در همه این زمینه‌ها معرفی کنیم.” این تکنولوژی‌ها نه تنها شامل ارتقای خود لیگ، بلکه حمایت از تیم های ما با فناوری است که می‌توانند برای مدیریت مشاغل خود، تقویت مارک‌های خود و ارتباط با طرفداران خود استفاده کنند. “

در حالی که لالیگا در حال ایجاد محتوا و تجربیات بهتر برای طرفداران خود است، همچنین سعی می‌کند طرفداران خود را بهتر بشناسد. برنامه‌های مختلف لیگ و کانال‌های آنلاین داده‌های تله متری تولید می‌کنند، بنابراین لالیگا می‌داند چه کسی از خدمات آن استفاده می‌کند، چگونه و چه زمانی مردم از آنها استفاده می کنند و برای چه مدت به تماشای مسابقات می‌نشینند. فرانکو می‌گوید: “ما از این دانش برای درک بهتر طرفداران خود استفاده می کنیم.” “به عنوان مثال، اگر کسی معمولاً هفته‌ای دو بازی را دنبال می‌کند اما چند هفته‌ای است که مسابقات را تماشا نکرده است، ما قبل از بازی بعدی تیم مورد علاقه خود یک اعلان برای او ارسال می‌کنیم تا بتواند بازی تیم محبوب خود را تماشا کند.”

تجزیه و تحلیل داده‌ها نگرش های واقعی را در مورد آنچه واقعاً طرفداران می‌خواهند ارائه می‌دهد و این به برنامه‌های  تلویزیونی کمک می‌کند و ایجاد خدمات جدید را هدایت می‌کند. فرانکو می‌گوید: “هر تصمیمی در سازمان باید توسط داده‌ها پشتیبانی شود.” “ما از کارت های امتیازی استفاده می‌کنیم که شامل تجزیه و تحلیل طرفداران، تجزیه و تحلیل کمپین‌های بازاریابی و همچنین از تجزیه و تحلیل‌های هوش مصنوعی نیز استفاده میکنیم. ما به تازگی اولین کارت امتیازی را برای بخش بین المللی خود ایجاد کرده‌ایم که به کارکنان ما در 43 کشور جهان اطلاعات سفارشی و به روز درباره مشارکت لالیگا در مکان‌های خودشان می‌دهد. “

به رسمیت شناختن تحول دیجیتالی ضروری است

تغییرات در الگوهای مصرف رسانه‌ها بر همه سازمان‌های ورزشی در سراسر جهان تاثیر گذاشته است و تبدیل دیجیتال را به عنوان یک ضرورت تبدیل کرده است. برای لالیگا، این شامل پذیرش این موضوع است که تجربه طرفداران بسیار بیشتر از 90 دقیقه یک بازی معمولی است. برمجو می‌گوید: “ما باید بینندگان را درگیر خود کنیم و لالیگا را برای بقیه هفته برای آنها مناسب کنیم.” برای انجام این کار، ما به مدل‌های تجاری جدیدی تبدیل شده ایم که ما را به طرفداران نزدیک می‌کند. ما از تعامل عمدتاً در سناریوی مشاغل به مشاغل با شرکای خود به افزودن تعاملات مستقیم بین مشاغل و مصرف کنندگان تبدیل شده‌ایم. “

برای مدیریت و ترویج همه این فعالیت‌ها، لالیگا یک پلتفرم  دیجیتالی ایجاد کرد تا از خدمات و محصولات جدیدی که برای پشتیبانی از فعالیت‌های اصلی لیگ، نیازهای تیم های عضو و دسترسی طرفداران به برنامه ها، بازی‌ها و کالاها استفاده می‌شود، استفاده کند. لالیگا تصمیم گرفت این بنیاد را با پلتفرم دیجیتال مایکروسافت، مجموعه ای از خدمات و ابزارهای Microsoft Azure ایجاد کند که مدیریت پلتفرم‌های اجتماعی، افزایش هوش تجاری و استقرار برنامه‌های تلفن همراه را برای لیگ و تیم‌های آن برای لالیگا آسان می‌کند. برای یک مارک جهانی قوی مانند لالیگا، همکاری با یک مارک جهانی قوی مانند مایکروسافت کاملاً منطقی بود.

مینروا سانتانا، مدیر نوآوری و توسعه جهانی در لالیگا می‌گوید: “تحول دیجیتالی فقط مربوط به فناوری نیست، بلکه درک تغییرات سازمانی و تاثیری است که این تحول بر مردم خواهد داشت.” مایکروسافت تجربیات زیادی در کمک به برخی از مشهورترین شرکت‌های جهان در جهت ایجاد نوآوری های تکنولوژیکی دارد و این به ما اطمینان بالایی داد که این انتخاب مناسب ما است. “

برای لالیگا، Azure فقط یک راه حل فناوری نیست، بلکه بخش مهمی از استراتژی کلی فناوری اطلاعات لیگ است. سانتانا می‌گوید: “با Azure ، ما طیف گسترده‌ای از محصولات و خدمات را داریم که استقرار و اتصال آنها آسان است.” “این به ما انعطاف پذیری می‌دهد تا بسته به نیاز خود بهترین محصولات را برای هر شرایطی انتخاب کنیم. مایکروسافت همچنین منابع زیادی را به امنیت و رعایت مقررات اختصاص داده است، و این به دلیل مقررات عمومی حفاظت از داده های اروپا برای ما اهمیت دارد. با استفاده از Azure، می توانیم رضایت کاربران را مستقل از کانال های مختلف متمرکز کنیم، که کار ما را آسان تر کرده و تجربه طرفداران را بهبود می‌بخشد. “

ایجاد یک دستیار دیجیتال شخصی با هوش مصنوعی

لالیگا دائماً روندهای مصرف دیجیتال را زیر نظر دارد و معتقد است که یکی از بزرگترین تغییراتی که امروز اتفاق می افتد، دور شدن از ارتباطات مبتنی بر متن به سمت تعاملات مبتنی بر صدا و هوش مصنوعی مکالمه است. برمجو می گوید: “ما اکثر شرکت های بزرگ فناوری را در حال توسعه محصولات صوتی می‌بینیم.” “این آسان ترین و طبیعی ترین راه برای تعامل انسان است، بنابراین ما می‌خواستیم این گزینه را به طرفداران خود بدهیم. آنها برای یافتن اطلاعات نیازی به پیمایش در یک برنامه ندارند، آنها فقط یک سوال را به زبان ساده می‌پرسند. “

بنابراین مایکروسافت دستیار مجازی لالیگا را توسعه داد. یک دستیار دیجیتالی شخصی که برای ارائه یک تجربه مداوم و با کیفیت بالا در همه کانال های اصلی صدا طراحی شده است. دستیار مجازی لالیگا برای Google Assistant و Skype راه اندازی شده است و لالیگا قصد دارد Cortana، Facebook Messenger، Alexa، Slack و سایر کانال ها را اضافه کند. وقتی شخصی سوالی می‌پرسد؛ به عنوان مثال ، “لیونل مسی کیست؟” دستیار پاسخ را به صورت گرافیکی، متنی و گفتاری باز می‌گرداند. در این مثال، این پاسخ شامل تصویری از مسی، آمار اولیه وی، پیوندی با نتایج فصل او و گزینه ای برای غوطه ور شدن بیشتر در اطلاعات بیشتر است ، که آن را به یک منبع ارزشمند برای طرفداران افراطی و همچنین طرفداران معمولی تبدیل می‌کند.

برای هواداران مشتاق تر، دستیار می‌تواند به مدیریت تیم های لیگ فانتزی کمک کند. با استفاده از یادگیری ماشینی برای تجزیه و تحلیل لیست هواداران و ارائه پیشنهاداتی در مورد حذف بازیکنان و اضافه کردن آنها. اگر طرفداری در مورد وسایل بازیکنان بپرسد، دستیار می تواند به داده‌های شخص ثالث پیوند دهد تا با شرکای حامی مالی مانند تولید کنندگان کفش و پوشاک ارتباط برقرار کند.

دستیار مجازی لالیگا

لالیگا با مایکروسافت برای توسعه دستیار با استفاده از انواع فناوری های Azure همکاری کرد. ابتدا با Microsoft Bot Framework برای توسعه ربات‌ها و Azure Bot Service برای میزبانی ربات در Azure و اتصال آن به کانال‌های رایج لالیگا استفاده کرد. تیم توسعه تنها در چند هفته یک نمونه اولیه را ایجاد کرد و سپس افزودن قابلیت‌های پیچیده تری را آغاز کرد. این دستیار ازAzure Cognitive Services Understanding Language و Azure Text Analytics برای پردازش درخواست های ورودی و تعیین اهداف کاربر در چندین زبان استفاده می‌کند. سیستم ذخیره سازی اصلی Azure SQL Database است و دستیار از یک سیستم ذخیره سازی بسیار بهینه با Azure Cache برای Redis استفاده می‌کند. برای کاهش بار محاسباتی هر کانال دارای الزامات مقیاس پذیری متفاوتی است، بنابراین هر کدام دارای سرویس برنامه Azure مختص به خود می‌باشد تا این نیازها را به خوبی تنظیم و پوشش دهد. این با توجه به پیش بینی های لیگ برای دستیار ضروری است.

LaLiga پیش بینی می کند که تعداد زیادی کاربر منحصر به فرد در روز داشته باشد، که هر یک از آنها ممکن است چندین سوال بپرسند، بنابراین تعداد زیادی پرس و جو ایجاد می‌شود. بنابراین لالیگا به توانایی افزایش سریع و قابل اطمینان نیاز دارد، که Azure ارائه می‌دهد. فرانکو می گوید: “ساخت دستیار با Azure همچنین به این معنی است که با پلتفرم کل داده های سازمان ما به طور یکپارچه کار می‌کند.” در نتیجه ، ما می‌توانیم اطلاعات مورد نیاز طرفداران را جمع آوری کرده و از آن در ابزارهای تجزیه و تحلیل خود برای ارائه تجربیات بهتر استفاده کنیم. ” در طول دوره توسعه، لالیگا درسهای ارزشمندی در مورد چگونگی بهینه سازی و حفظ منطق پشت دستیار برای سهولت آموزش مجدد و استقرار مجدد یاد گرفت.

هدایت هویت برند و نگاه به آینده

اگرچه LaLiga در حال حاضر یکی از محبوب ترین مارک‌های ورزشی در جهان است، دستیار مجازی لالیگا  راهی برای افزایش محبوبیت آن است. سانتانا می‌گوید: “با چنین ابزارهایی، ما پیامی را به بازار می‌فرستیم که لالیگا به هواداران خود در سراسر جهان اهمیت می‌دهد، در مورد برآوردن نیازهای آنها هرچه که هستند و ارائه یک تجربه برتر لالیگا به نیاز های هواداران خود اهمیت می‌دهند.” “در عین حال، ما به جهان ورزش اطلاع می‌دهیم که در لالیگا همه چیز مربوط به نوآوری است و قرار گرفتن در خط مقدم بخش مهمی از هویت برند ما است.”

برای ماندن در این برتری پیشرو، لالیگا در حال کاوش در مواردی مانند واقعیت افزوده و استفاده از هوش مصنوعی در فرآیندهای هوش تجاری است تا درباره سازمان و طرفداران آن اطلاعات بیشتری کسب کند. لالیگاهمچنین به دنبال ارتقاء پیشرفت های جدید با ایجاد یک مرکز الهام بخش است. پلتفرمی که در آن استارتاپ ها و کارآفرینان می‌توانند با لالیگا کار کنند و بر صنایع ورزش و سرگرمی تأثیر بگذارند. همه این کارهای هیجان انگیز بر پایه استحکام پلتفرم لالیگا که قبلاً ایجاد شده است، ایجاد می‌شود.

فرانکو می گوید: “پلتفرم نوآوری دیجیتالی ما که بر اساس Microsoft Azure ساخته شده است به ما کمک می‌کند تا بهترین تجربه‌های طرفداران را برای بهترین لیگ ورزشی جهان ارائه دهیم.” “من فکر می کنم برای ما غیرممکن بود که بدون همه خدمات و محصولات متفاوتی که در Azure از آنها استفاده می‌کنیم ، به پیشرفت های زیاد خود در سال گذشته برسیم.”

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد