۱۰ شرکت برتر هوش مصنوعی در دنیا

۱۰ شرکت برتر هوش مصنوعی در دنیا

20 فروردین 1401

نوشته شده توسط آیپا

شرکت‌های هوش مصنوعی که اغلب از جدیدترین و به روزترین تکنولوژی ها استفاده می‌کنند، فناوری‌های بی‌شماری را برای برآورده کردن نیاز های مردم سراسر جهان در خانه، محل کار و جامعه تکنولوژی محور کنونی مهیا می‌کنند. گوگل به عنوان بزرگترین شرکت هوش مصنوعی دنیا که یادگیری ماشینی در این شرکت حرف اول را میزند، اما بسیاری از شرکت‌های پیشرو هوش مصنوعی امروزی در حال گسترش دامنه فناوری خود از طریق دیگر دسته‌بندی‌ها و عملیات‌های فناوری محور هستند. این تغییرات از تجزیه و تحلیل کسب و کارها گرفته تا هوش تجاری و ابزارهای یادگیری عمیق، همگی از فناوری هایی هستند که به بهبود زمان فعالیت های روزمره و همچنین بالا بردن بهره وری کسب و کارها کمک می‌کند.

شرکت هوش مصنوعی

همه صنایع توسط هوش مصنوعی در حال تغییر شکل هستند. شرکت های بزرگ و کوچک به طور کامل نحوه انجام فعالیت های خود را تغییر خواهند داد. به عنوان مثال هوش مصنوعی پردازش تصویر را به روش های متعدد و عمده تغییر می دهد. از آنجایی که هوش مصنوعی به یک نیروی رو به رشد در تجارت جهانی نیز تبدیل شده است، شرکت های هوش مصنوعی امروزی رهبران این فناوری در حال ظهور هستند.

ارائه‌دهندگان هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری هنگفتی را از شرکت‌های سرمایه‌دار و شرکت‌های غول‌پیکر مانند مایکروسافت و گوگل جذب می‌کنند که پتانسیل رشد بیشتر هوش مصنوعی در استفاده شرکتی و شخصی را می‌بینند. تحقیقات آکادمیک هوش مصنوعی از نظر کمیت و پیچیدگی به سرعت در حال رشد است، همانطور که فرصت های شغلی هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع وجود دارد. تمام این رشد و پتانسیل هیجان انگیز برای رشد استعدادهای جدید هوش مصنوعی در شاخص هوش مصنوعی که توسط دانشگاه استنفورد تهیه شده است، ثبت شده است.

هوش مصنوعی آینده نوآوری ها

گارتنر استدلال می کند که هوش مصنوعی پتانسیل افزایش نرخ سودآوری را به طور متوسط ​​​​38٪ در سال را داراست و می تواند منجر به افزایش اقتصادی 14 تریلیون دلاری در ارزش افزوده ناخالص جهانی تا سال 2035 شود.

روند دیگری فراتر از رشد، تنوع در شرکت‌های هوش مصنوعی است. بسیاری از شرکت‌ها با فناوری ها و نوآوری های هوش مصنوعی خود وارد بازار فروش شده‌اند، اما هنوز بخش مهمی از این صنعت، شرکت‌های خصوصی با کاربرد های خاص هستند. این شرکت ها در سرتاسر جهان در حال ظهور هستند و محدود به صنایع خاص یا دیگر مراکز فناوری سنتی نیستند.

هوش مصنوعی به وضوح ناگفته های زیادی دارد، اما متخصصان فناوری اطلاعات و سایر کاربران باید مراقب خطرات فراوانی مانند جایگزینی شغلی باشند. یوشوا بنجیو، استاد دانشگاه مونترال و رئیس مؤسسه یادگیری مونترال، این گونه توضیح میدهد: «هوش مصنوعی تأثیر اقتصادی بسیار زیادی خواهد داشت، اما جامعه را نیز تغییر خواهد داد، و پیش‌بینی دقیق دشوار است، اما به وضوح بازارهای کار تحت تأثیر قرار خواهند گرفت».

برترین شرکت‌های هوش مصنوعی: رهبران فضای ابری

از گوگل و آمازون گرفته تا اپل و مایکروسافت، همه شرکت‌های بزرگ فناوری منابعی را برای پیشرفت در هوش مصنوعی اختصاص می‌دهند. دستیارهای شخصی مانند سیری و الکسا هوش مصنوعی را به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل کرده اند. در همین حال، پیشرفت‌های انقلابی مانند اتومبیل‌های خودران ممکن است عادی نباشند، اما به سادگی در دسترس ما هستند.

این غول‌های فناوری با ارائه هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی از طریق پلتفرم‌های ابری محبوب خود در بازار پیشرو هستند و شرکت‌ها را قادر می‌سازند هوش مصنوعی را بدون هزینه توسعه داخلی در برنامه‌ها و سیستم‌ها بگنجانند.

Amazon Web Services

سرویس ابری آمازون که پیشرو ترین شرکت در هوش مصنوعی است، محصولات و خدمات هوش مصنوعی را به کسب‌وکار را ارائه می‌کند. بسیاری از خدمات هوش مصنوعی حرفه‌ای آن بر اساس هوش مصنوعی موجود در محصولات مصرف‌کننده ساخته شده‌اند. Amazon Echo هوش مصنوعی را از طریق سرور صوتی هوشمند الکسا وارد خانه ها می کند. برای AWS، خدمات اولیه هوش مصنوعی این شرکت شامل Lex، نسخه تجاری الکسا است.

شاید هیچ شرکتی به اندازه آمازون از هوش مصنوعی استفاده نمی کند. بنیانگذار و رئیس اجرایی جف بزوس پشتیبان هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی بوده است. اگرچه آمازون به عنوان یک خرده فروش آنلاین شروع به کار کرد، اما بروز رسانی فناوری ها همیشه در هسته اصلی شرکت قرار داشته است.

آمازون و هوش مصنوعی

امروزه پلتفرم هوش مصنوعی آمازون از هوش مصنوعی برای همه چیز استفاده می‌کند، از الکسا، فناوری فعال‌کننده صوتی پیشرو در صنعت، تا فروشگاه‌های مواد غذایی بدون صندوق‌دار Amazon Go، تا Amazon Web Services Sagemaker، ابزار زیرساخت ابری که مدل‌های یادگیری ماشینی با کیفیت بالا را برای دانشمندان داده به کار می‌گیرد.

مزایای سرویس هوش مصنوعی آمازون

تجارت الکترونیک آمازون نیز مبتنی بر هوش مصنوعی است زیرا الگوریتم‌ها موتورهای توصیه‌کننده آن را برای تجارت الکترونیک اجرا می‌کنند. همچنین هوش مصنوعی نحوه تعیین رتبه بندی محصولات توسط آمازون است.

حتی عملیات لجستیکی آمازون از مهارت هوش مصنوعی آن سود می‌برد و به برنامه‌ریزی، مسیریابی مجدد و راه‌های دیگر برای بهبود دقت و کارایی تحویل سفارشات کمک می‌کند. هواپیماهای تحویل سفارشات بدون سرنشین که این شرکت مدت‌ها به دنبال اجرای آن بوده است، یکی دیگر از برنامه‌های هوش مصنوعی برای این غول فناوری خواهد بود.

تعیین کمیت تأثیر هوش مصنوعی بر تجارت آمازون دشوار است، اما واضح است که هوش مصنوعی یکی از اجزای اصلی مزیت رقابتی این شرکت است. در طول تاریخ، آمازون در خط مقدم فناوری‌های نوظهور مانند تجارت الکترونیک، کتاب‌های الکترونیکی، محاسبات ابری، پخش ویدئو و فناوری فعال‌سازی صدا پیشرو بوده است. هوش مصنوعی بسیاری از زیرساخت هایی را فراهم می کند که به شرکت کمک می کند تا به سرعت و به طور موثر وارد مشاغل جدید شود.

Google Cloud Platform

گوگل، پیشرو در زمینه هوش مصنوعی و تجزیه و تحلیل داده ها، در چند سال گذشته چندین استارت آپ هوش مصنوعی را خریداری کرده است. گوگل عمیقاً روی ارتقای قابلیت‌های هوش مصنوعی مانند چت بات سرمایه‌گذاری کرده است. Google Cloud علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود خدمات خود، چندین سرویس هوش مصنوعی و یادگیری ماشین را به مشاغل می فروشد. همچنین این شرکت پروژه نرم افزاری پیشرو در صنعت در TensorFlow و همچنین پروژه تراشه هوش مصنوعی Tensor خود را دارد. مدیر عامل گوگل کلود توماس کوریان است.

IBM Cloud

IBM از دهه 1950 در زمینه هوش مصنوعی پیشرو بوده است. تلاش‌های آن در سال‌های اخیر حول محور IBM Watson، یک سرویس شناختی مبتنی بر هوش مصنوعی، نرم‌افزار هوش مصنوعی به‌عنوان یک سرویس، و سیستم‌های مقیاس‌پذیر طراحی‌شده برای ارائه خدمات تحلیلی و هوش مصنوعی مبتنی بر ابر است. این شرکت اکتسابی بوده و طی چندین سال چندین استارتاپ را خریداری کرده است. این شرکت از داشتن یک پلتفرم هوش مصنوعی ابری قوی سود می برد. مدیرعامل IBM آرویند کریشنا است.

استراتژی آی‌بی‌ام با هوش مصنوعی این است که از فناوری به روش‌هایی استفاده کند که هوش انسان را افزایش دهد، کارایی را افزایش دهد یا هزینه‌ها را کاهش دهد. در صنعت مراقبت های بهداشتی ، فناوری هوش مصنوعی برای ایجاد برنامه های مراقبت فردی، تسریع روند ارائه داروهای جدید به بازار و بهبود کیفیت مراقبت استفاده می شود. همچنین در صنعت خدمات مالی ، از طریق خرید شرکت Promontory Financial Group در سال 2016، IBM از هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان در انجام وظایف مقررات مالی استفاده می کند.

در حالی که بازار محصولات و خدمات هوش مصنوعی پراکنده است، IBM در صنعت هوش مصنوعی پیشرو است. شرکت تحقیقات بازار IDC، آی‌بی‌ام را با 8.8 درصد سهم بازار در سال 2019، یا 303.8 میلیون دلار درآمد، به‌عنوان قدرتمندترین پلتفرم نرم‌افزاری هوش مصنوعی رتبه‌بندی کرد که 26 درصد بیشتر از سال های قبل است.

Microsoft Azure

مایکروسافت ترکیبی از پروژه‌های هوش مصنوعی و تجاری را ارائه می‌کند. مایکروسافت در سرویس ابری Azure خود خدمات هوش مصنوعی مانند خدمات ربات، یادگیری ماشینی و خدمات شناختی را می فروشد. مدیر عامل مایکروسافت ساتیا نادلا است.

Alibaba Cloud

علی بابا، پلتفرم ابری پیشرو در آسیا، یک پلتفرم یادگیری ماشینی پیچیده برای هوش مصنوعی را به مشتریان ارائه می دهد. به طور قابل توجهی، این پلتفرم یک رابط بصری برای سهولت استفاده ارائه می دهد، بنابراین شرکت ها می توانند اجزای مختلف را در یک بستر استفاده کنند تا عملکرد هوش مصنوعی خود را جمع آوری کنند. همچنین در این پلتفرم تعداد زیادی مؤلفه الگوریتم گنجانده شده است که می تواند مشتریان را قادر سازد تا از راه حل های از پیش ساخته شده استفاده کنند. انتظار رشد عظیم هوش مصنوعی از علی بابا در سال های آینده را داشته باشید. مدیر عامل علی بابا دانیل ژانگ است.

شرکت های در حال توسعه هوش مصنوعی: فروشندگان آینده خدمات ابری

شرکت های برتر هوش مصنوعی نشان می‌دهند که هوش مصنوعی می‌تواند به روش‌های خیره‌کننده تقریباً در هر بخش صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین بسیاری از شرکت های این لیست در دست توسعه و پیشرفت قرار دارند و در آینده بیشتر از این شرکت ها خواهیم شنید.

Anduril Industries

موسس و هم بنیانگذار این شرکت یکی از جذاب‌ترین چهره‌های فناوری نوظهور امروزی است. او Oculus را که فیس بوک در سال 2014 به قیمت 2 میلیارد دلار خریداری کرد، تأسیس کرد. پس از فیس بوک و در سن 27 سالگی، او Anduril را با یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل فعلی، برایان شیمپف، راه اندازی کرد. Anduril حسگرها، وسایل نقلیه و پهپادهای پیچیده ای را برای حفاظت از تهدید ها توسعه میدهد. محصولات عبارتند از Sentry Tower (آگاهی خودکار)، Ghost 4 sUAS (پشتیبانی هوشمند هوایی)، و Anvil sUAS (رهگیری جنبشی دقیق).

Sift company

این شرکت که قبلا به عنوان Sift Science شناخته می شد، چندین سرویس مدیریت کلاهبرداری آنلاین را در یک راه حل فناوری هوش مصنوعی ارائه می دهد. Sift هزاران نقطه داده را از سراسر وب استخراج می کند تا در تشخیص الگوهای تقلب آموزش ببیند. ابزارهای یادگیری ماشین آن، که توسط علم داده و بینش تقویت شده است، قبل از وقوع تقلب به دنبال بینشی در مورد تقلب هستند.

Clarifai

Clarifai یک پلتفرم تشخیص تصویر است که به کاربران کمک می کند تا پایگاه داده تصاویر خود را سازماندهی، فیلتر و جستجو کنند. تصاویر و ویدیوها برچسب گذاری می شوند و به این فناوری آموزش می دهند تا شباهت ها را در تصاویر پیدا کنند. راه حل هوش مصنوعی آن از طریق رابط های تلفن همراه، داخلی یا API ارائه می شود. فراتر از تشخیص تصویر، Clarifai همچنین راه حل هایی در بینایی کامپیوتر، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ماشین خودکار ارائه می دهد.

Bizzabo

Bizzabo X.ai را در سال 2021 خریداری کرد. دستیار مجازی هوشمند X.ai “Amy” که برای کمک به شلوغ ترین افراد طراحی شده است به کاربران کمک می کند جلسات را برنامه ریزی کنند. مفهوم ساده است – اگر درخواست ملاقات دریافت می‌کنید اما زمان لازم برای انجام تدارکات را ندارید، امی را روی ایمیل کپی می‌کنید و او آن را مدیریت می‌کند. از طریق یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی، امی بهترین زمان و مکان را برای جلسه شما بر اساس اولویت‌ها و برنامه‌ریزی‌های شما زمان‌بندی می‌کند. همه ما در زندگی خود به چنین کمکی نیاز داریم.

Nanox

Nanox یک شرکت چند ملیتی است که تکنیک‌های یادگیری عمیق را در زمینه رادیولوژی به کار می‌برد. این شرکت ادعا می‌کند که می‌تواند چندین بیماری را با دقتی بهتر از انسان با بررسی یک کتابخانه عظیم از تصاویر پزشکی و تخصصی پیش‌بینی کند. تکنولوژی معاینه اخیراً الگوریتم‌های هوش مصنوعی خود را به Google Cloud منتقل کرده است. این تکنولوژی تا به آن کمک کند تا اسکن‌های پزشکی ارزان‌تری را ارائه دهد.

Nvidia

ظهور انویدیا به عنوان یک رهبر هوش مصنوعی به سختی یک شبه بود. نزدیک به دو دهه است که زبان برنامه نویسی CUDA GPU خود را تبلیغ می کند. توسعه دهندگان هوش مصنوعی ارزش طراحی پردازش موازی انبوه GPU را دریافته اند و از پردازنده های گرافیکی Nvidia برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی استقبال کرده اند. مدیر عامل انویدیا جنسن هوانگ است.

شرکت پیشرو تراشه‌های گرافیکی Nvidia از رونق هوش مصنوعی بهره برده است و کارت‌های گرافیکی آن به استاندارد واقعی در مراکز داده در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. مرحله آموزش یادگیری ماشین به قدرت محاسباتی و پردازش گفتار زیادی نیاز دارد. فاز بعدی، مرحله استنتاج، کمتر نیاز دارد. تراشه‌های واحد پردازش گرافیک (GPU) که ​​عمدتاً برای رندر بازی‌های ویدیویی استفاده می‌شوند، از هر دو فاز به خوبی پشتیبانی می‌کنند.

مزایای پلتفرم هوش مصنوعی انویدیا

کسب و کار مرکز داده انویدیا نشان دهنده سهم فزاینده ای از کل درآمد این شرکت است. این بخش همه مربوط به هوش مصنوعی نیست. کارت های گرافیک انویدیا برای سرعت بخشیدن به طیف گسترده ای از برنامه های مرکز داده استفاده می شود. اما هوش مصنوعی یکی از نیروهای محرک رشد این شرکت است.

خودروهای خودران یکی دیگر از موضوعات مورد توجه است. انویدیا پلتفرم‌هایی از جمله سخت‌افزار و نرم‌افزار را توسعه می‌دهد که می‌تواند ویژگی‌های کمک راننده و همچنین رانندگی کاملاً مستقل را تامین کند.

یک خودروی خودران باید حجم عظیمی از داده ها را از چندین حسگر و دوربین در زمان واقعی پردازش کند، اشیایی مانند عابران پیاده و وسایل نقلیه دیگر را شناسایی کند و تصمیمات پیچیده بگیرد. آنها به مقدار زیادی قدرت محاسباتی نیاز دارند و این دقیقاً همان چیزی است که پلتفرم Nvidia ارائه می دهد.

کارت‌های گرافیک انویدیا می‌توانند روزی با پردازنده‌های تخصصی‌تری که برای هوش مصنوعی طراحی شده‌اند جایگزین شوند. اما در حال حاضر، این شرکت در موقعیتی غبطه‌انگیز قرار دارد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد