آیا هوش مصنوعی در دنیای تجارت می تواند به پتانسیل واقعی خود برسد؟

آیا هوش مصنوعی در دنیای تجارت می تواند به پتانسیل واقعی خود برسد؟

17 تیر 1400

نوشته شده توسط آیپا

هوش مصنوعی جایگاه خود در دنیای تجارت را پیدا می‌کند؟

تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از هوش مصنوعی، فرصت ویژه‌ای را در دنیای تجارت ایجاد کرده با این حال آیا از این ظرفیت به خوبی استفاده می‌شود و هوش مصنوعی  چگونه می‌تواند جایگاه واقعی خود را در دنیای تجارت پیدا کند؟

اثرگذاری هوش مصنوعی در شرکت‌ها همچنان با سرعت در حال رشد است و نحوه فروش کسب و کارها، نحوه خرید مشتریان و نحوه تحویل تامین‌کنندگان را دگرگون می‌کند. در حال حاضر‌، ما شاهد این هستیم که هوش مصنوعی باعث تحول دنیای دیجیتال در طیف وسیعی از صنایع شده است. بیشترین چالش استفاده از هوش مصنوعی، در بخش خرده فروشی بوده چراکه با همه‌گیری ویروس کرونا، این صنعت با فرصت‌های بزرگی روبرو شده است. نیاز به استفاده از داده‌های بزرگ، تجزیه و تحلیل‌های پیش بینی شده و هوش مصنوعی هرگز برای خرده فروشان و تأمین کنندگان اهمیت زیادی نداشته است. اما اکنون آن‌ها دریافته‌اند که از چه فرصت بزرگی به سادگی رد شده‌اند.

شرکت تحلیلگر «IDC»، درآمد جهانی برای بازار هوش مصنوعی از جمله نرم افزار، سخت افزار و خدمات را به مبلغ 156.5 میلیارد دلار در سال 2020 پیش بینی کرد که 12.3 درصد بیشتر از سال قبل است. توجه کنید که این آمار خیره کننده باوجود شرایط بد اقتصادی در یک سال گذشته، تحت سلطه بحران جهانی ویروس کرونا است.

در قلب همه این تحولات، داده‌ها با هوش مصنوعی و سایر فن‌آوری‌های مکمل مانند یادگیری ماشین وجود دارد که فرصت‌های جدیدی را برای استفاده صحیح از پتانسیل حجم عظیمی از داده‌ها که امروزه سازمان‌ها و به ویژه خرده فروشان و تولیدکنندگان ذخیره می‌کنند، فراهم می‌کند.

به عنوان مثال در زمینه تجزیه و تحلیل داده‌ها، این صنعت به سرعت از تجزیه و تحلیل انسان به ماشین در حال حرکت است. تا همین اواخر، توسعه استراتژی‌های رشد مبتنی بر پرس‌وجو از مشتریان و کار طاقت فرسای نظرسنجی بود اما، این کار به پایان خود رسیده است. امروزه با استفاده از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌توان به سادگی این کار را انجام داد.

راه حل‌های جدید تجزیه و تحلیل به کامپیوترها این امکان را می‌دهد که با استفاده از هوش مصنوعی، کارهای سخت و طاقت فرسا را انجام دهند .الگوریتم‌ها می‌توانند تریلیون‌ها داده را تجزیه و تحلیل کنند و نظری آینده نگرانه ارائه دهند که حداکثر بازگشت سرمایه را داشته باشد. با این حال، سوال اصلی این است که هوش مصنوعی که نوید تحقق منافع در بسیاری از سطوح را می‌دهد، می‌تواند با توجه به موانع احتمالی موفقیت، به پتانسیل کامل خود برسد یا خیر؟

تغییر مدیریت سازمانی، اصلی‌ترین رکن موفقیت است. شرکت‌هایی که آمادگی پذیرش تغییرات را ندارند، شکست خواهند خورد. این امر در مورد هرگونه فناوری پیشرفته، نه فقط هوش مصنوعی صدق می‌کند اما، برخی افراد سعی می‌کنند راه حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در ساختار سازمانی سنتی قرار دهند.

برخی از سازمان‌ها به هوش مصنوعی اعتماد ندارند، شاید نگران این هستند که بدون هیچ گونه مداخله انسانی تصمیمات نادرستی می‌گیرند. برای کسانی که تصمیمات گذشته خود را بر اساس غریزه پیش می‌برند و به فناوری اعتماد ندارند، برای اثبات هوش مصنوعی باید از تکنیک‌هایی مانند اجرای مسابقات یا بازی در داخل شرکت استفاده کنند تا به طور مداوم به آن‌ها نشان داده شود که تصمیمات هوش مصنوعی از تصمیم انسان به روش سنتی بهتر عمل می‌کند.

نتیجه استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند مشخص کند میزان بازگشت سرمایه از تصمیمات گرفته شده چه اندازه بوده و همچنین اندازه گیری میزان بازگشت سرمایه، از توصیه هایی است که هوش مصنوعی تولید کرده و انسان از آن پیروی نکرده یا اجرا نکرده است.

همیشه در مورد کمبود مهارت در بخش‌های دیگر حرف زیاد است اما، هوش مصنوعی و علوم داده هم از انتقادات مصون نیستند. حتی نرم افزارهای پیشرفته هوش مصنوعی نیز به دلیل شکاف مهارت‌ها به چالش کشیده می‌شوند اما، هوش مصنوعی توانایی بالایی در بهبود عملکرد خود دارد. در حالی که اکثر شرکت‌های بزرگ، شکافی بین نیازهای هوش مصنوعی و توانایی‌های فعلی خود گزارش نکرده‌اند. تنها 23 درصد از شرکت‌ها اعلام کرده‌اند به نرم افزارهای پیشرفته‌تر نیاز دارند.

کاربرد هوش مصنوعی در بازاریابی و تجارت الکترونیک

سازمان‌ها، چه بزرگ و چه کوچک، می‌توانند از سرعت، کارایی و قدرت فن‌آوری‌های هوش مصنوعی استفاده کرده و از بسیاری جهات نیاز های خود را برطرف کنند. همچنین این فرصت وجود دارد که به جای اطلاعات برای تفسیر بیشتر، از کارگران برای بالا بردن دقت استفاده از فناوری‌های هوش مصنوعی به صورت صحیح استفاده شود. البته ترکیب تجربه انسانی و هوش مصنوعی نیز خود چالش برانگیز است. راه حل‌های ما نباید فقط مبتنی بر هوش مصنوعی باشد بلکه باید با تجزیه و تحلیل و استفاده از هردو مورد بتوان به راه حل مناسبی رسید.

برای غلبه بر مقاومت در برابر تغییر و برای بهره‌گیری مناسب از هوش مصنوعی، مشاغل باید خود را با دموکراسی داده‌ای انجام دهند تا اطلاعات شفاف و در دسترس همه باشد.اگر شرکت‌ها قبلا این کار را انجام نمی‌دادند باید خود را تغییر دهند .متاسفانه بسیاری از مشاغل وجود دارند که هنوز به این روش فعالیت می‌کنند.

سازمان‌هایی که آماده پذیرش تغییر و تحول برای تبدیل شدن به یک محیط مبتنی بر داده هستند ، هوش مصنوعی می‌تواند به ابزاری قدرتمند برای کمک به آنها و ارائه پتانسیل واقعی شرکت آنها تبدیل شود.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد