شاید بتوان یکی از قدرتمندترین ویژگیهای هوش مصنوعی را ایجاد تجربههای شخصیتر و واقعگرایانهتر برای مشتریان در تجارت الکترونیک دانست.
در دنیای کسبوکار به ندرت شاهد بازاری رقابتیتر از تجارت الکترونیکی هستیم. در این بازار فروشندههای آنلاین علاوه بر رقابت سنگین با یکدیگر و فروشگاههای حقیقی؛ باید آوازهی خود را در بازار پرسروصدای اینترنت به گوش مشتریها برسانند.طبق آمارهای رسمی، فروش گسترده محصولات در بستر تجارت الکترونیکی آمازون از جمله مهمترین موفقیتهای این خرده فروش است. دلیل این موفقیت عظیم، فناوری توصیه محصولات آمازون است که توسط سیستم هوش مصنوعی این شرکت ساخته شده است.
غیر از توصیههای محصول، هوش مصنوعی در صنعت تجارت الکترونیکی توسط خرده فروشان آنلاین برای ارائه خدمات چت باتها، تجزیه و تحلیل نظرات مشتریان و ارائه خدمات شخصی به خریداران آنلاین مورد استفاده قرار میگیرد.
طبق تحقیقات موسسه فناوری یوبی سند در سال 2019، مشخص شد که از هر5 مصرف کننده 1 نفر مایل به خرید کالا یا خدمات به کمک چت باتها است. در حالی که پیش بینی می شود فروش جهانی تجارت الکترونیکی تا سال 2022 بالغ بر 4.8 میلیارد دلار باشد، گارتنر پیش بینی می کند تا سال 2025 حدود 80٪ از کل تعاملات مشتری توسط فناوریهای هوش مصنوعی (بدون هیچ عامل انسانی) مدیریت شود.
اکنون ما در دنیای زندگی میکنیم که دامنهی توجه و صبر مشتریها روزبهروز محدودتر میشود. بهعنوانمثال وبسایتی که بارگذاری صفحات آن بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد 40 درصد از بازدیدکنندههای ثابت خود را از دست میدهد و 68 درصد از مشتریها قبل از به اتمام رسیدن خرید آن را ترک میکنند. امروزه بهسختی میتوان موردی در دنیای تجارت الکترونیک یافت که در تقلا و تلاش بیوقفه برای حفظ جذابیت خود برای مشتریها و افزایش فروش نباشد.
خرید اخیر 400 میلیون پوندی Google از شرکت نوپای DeepMind این واقعیت را اشکار میسازد که این هوش مصنوعی توانایی های بسیار زیادی در زمینه های مختلف دارد.
مطالعه ای که اخیراً توسط شرکت Business Insider انجام شده است نشان می دهد که تا سال2020، 85٪ تعاملات مشتری بدون انسان مدیریت خواهد شد.
هوش مصنوعی چگونه تجربه خرید را متحول می کند؟
استفاده از هوش مصنوعی در خرید آنلاین، صنعت تجارت الکترونیکی را با پیش بینی الگوی خرید بر اساس کالاهایی که خریداران خریداری می کنند، متحول میکند. به عنوان مثال، اگر خریداران آنلاین هر هفته یک مارک خاص برنج خریداری می کنند، خرده فروش آنلاین می تواند پیشنهاد شخصی خود را برای این محصول به این خریداران ارسال کند.
ابزارهای هوش مصنوعی تجارت الکترونیکی مانند ابزار Google Duplex قابلیتهایی مانند ایجاد لیست مواد غذایی (از صدای خریدار) و حتی ثبت سفارش خرید آنلاین برای آنها است.
اکنون به نظر میرسد که فناوری در حال برداشتن گامی موثر برای کاهش چشمگیر این تلاشهای بیوقفه و طاقتفرسا است. هوش مصنوعی که پیشازاین ارزش خود را در صنایعی مثل بازاریابی، خدمات درمانی و اقتصاد به اثبات رسانده در شرف ورود به عرصهی تجارت الکترونیکی و تغییر شکل و شمایل این وانفسای نفسگیر است.
آنتوان بلوندو (Antoine Blondeau) مدیرعامل شرکت Sentient Technologies که بیشترین سرمایهگذاری حال حاضر را در هوش مصنوعی دارد، در این زمینه میگوید:
تا 5 سال دیگر شاهد این خواهیم بود که هوش مصنوعی نقش بسیار پررنگتری در تصمیمگیری، ایجاد راهحلهای پیشگیرانه و پیشبینی بازار و در نتیجه افزایش بهرهوری ایفا میکند. مواردی مثل تدارکات، تجارت الکترونیک، خدمات درمانی و اقتصاد را در نظر بگیرید؛ ما بهزودی در همهی این موارد شروع به بهرهگیری عمده از هوش مصنوعی میکنیم. ما در آینده قادر خواهیم بود که از هوش مصنوعی بهعنوان اهرمی برای انجام دادن ارزانتر و سریعتر فعالیتهای تجاری و کسبوکار استفاده کنیم. ما خواهیم توانست امکان دیدن و خرید اقلامی را برای مردم فراهم کنیم که از وجود آنها آگاه هستند و نه حتی میدانند که به این اقلام نیاز دارند.
در این مقاله سعی میکنیم مهم ترین کاربرد های هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک را باهم مرور کنیم.
جستجوی تصویری
بهزودی خریداران میتوانند با خرید بر اساس انگیزش آنی و طبعا بدون شناخت کامل خداحافظی کنند. در آیندهی نزدیک پلتفرمهای نرمافزاری مورداستفاده در وبسایتهای تجارت الکترونیک امکان جستجوی تصویری را برای خریداران مهیا خواهند کرد. این پلتفرمها به خریدار اجازه میدهند که تصویر کالای موردنظر خود را آپلود کرده و محصولات مشابه یا حتی مناسبتر از آن را خریداری کنند. ساختارهای جستجوی تصویری بهخصوص در گجتهای همراه، کالای موردنظر را از دیدگاه ویژگیهایی مثل رنگ، شکل، اندازه، جنس و برند بررسی میکنند. بهاینترتیب مشتری میتواند با سرعت و دقیقا به هر چه نیاز دارد دسترسی داشته باشد.
آکاشا بهاتیا (Akash Bhatia) بنیانگذار و مدیرعامل Infinite Analytics که یک پلتفرم مبتنی بر یادگیری عمقی ماشینی و پیشبینی تحلیلی برای فروشگاههای آنلاین است، میگوید:
در عصر اسنپ چت و اینستاگرام و با کاهش سریع دامنهی توجه و صبر در دنیای دیجیتال، پلتفرمهای مبتنی بر هوش مصنوعی عنصر حیاتی برای موفقیت تجارت الکترونیک هستند.
یک مصرفکننده حتی وقتی قصد قبلی برای خرید ندارد و صرفا کفش جدیدی در باشگاه ورزشی دیده یا لباس جدید دوستش توجهش را جلب کرده است، میتواند بهسرعت و سهولت به فروشگاه تجارت الکترونیک مراجعه و کالای موردنظر خود را خریداری کند.
یکپارچه شدن دنیای واقعی و مجازی
قابلیتهایی مثل جستجوی تصویری میتوانند به شکل بیسابقهای دنیای آنلاین و آفلاین را به یکدیگر مرتبط کنند. درحالیکه فروشندهها تعریف جدیدی برای جذب مشتری به برند خود ایجاد میکنند، اطلاعات و آگاهی در موردنیاز مشتریها نیز افزایش پیدا خواهد کرد که بهاینترتیب زمینه برای ارائهی خدمات پس از فروش بهتر و نهایتا فرصت برای فروش بیشتر فراهم خواهد شد. نزدیک شدن بازار واقعی به مجازی و نهایتا یکپارچه شدن این دو باید با کمترین مراحل ممکن در خریدوفروش انجام شود تا بتواند حس خودمختاری و داشتن بیشترین قدرت انتخاب را به مصرفکننده القا کند.
در آینده فروشندهها با استفاده از هوش مصنوعی اطلاعاتی که ما در بخشهای مختلف وبسایت فروشگاه از جمله بخش بررسی محصول به اشتراک گذاشتهایم؛ جمعآوری میکنند تا بتوانند در فروشگاه فیزیکی خود بهترین خدمات را ارائه کنند و بهترین محصول را بر اساس اولویتهای ما در اختیارمان بگذارند.
شخصیسازی
در تجارت الکترونیک مهیا کردن امکان شخصیسازی و ارائه کالاهای سفارشی بر اساس سلیقهی خریدار پدیدهی جدیدی نیست، بااینحال به دلیل ورود هوش مصنوعی به این حوزه برندهای آنلاین به ابزارهای شخصیسازی بسیار کارآمدتر و دقیقتری مجهز خواهند شد.
در حال حاضر بسیاری از فروشندههای آنلاین برای شخصیسازی و توصیهی طیف خاصی از محصولات به گروه مشخصی از مشتریها سیستمهای پالایش گروهی به کار میبرند. این سیستمها اولویتها و گرایشهای افراد را بر اساس مواردی مثل تاریخچهی جستجوی آنلاین، پرفروشترین محصولات روز، تمایلات شخصی و سایر پارامترهای کلی ارائه میکنند. ولی پالایش گروهی محدودیتهای زیادی دارد زیرا دادهها را فقط از یک منبع جمعآوری میکند که میتواند تاریخچه فروشگاه آنلاین، سابقهی خرید حضوری یا اپلیکیشینهای خرید باشد. در نقطهی مقابل هوش مصنوعی با دسترسی همزمان به همهی منابع موجود و تلفیق آنها اطلاعات بسیار دقیقتری در مورد سلیقهی خریدار ارائه میکند.
بهاتیا میگوید: در تجارت الکترونیک شخصیسازی یک مشکل چند بعدی است. جمعآوری حجم زیادی از اطلاعات در مورد عادتهای خریداران پیچیدگی زیادی دارد و رسیدن به شخصیسازی مناسب و دقیق نیازمند تجزیهوتحلیل انبوهی از دادهها است. به کمک الگوریتمهای یادگیری عمقی، فروشندههای آنلاین میتوانند بیوقفه و همزمان با تغییرات جزئی در سلیقه و نحوه انتخاب مشتری، تکتک نشانهها و علائم را رصد کنند و محصولات خود را به بهترین شکل ممکن با نیاز مشتری تطبیق بدهند.
ظهور دستیارهای خرید مجازی
جولی بورناستین (Julie Bornstein) مدیر عملیاتی موسسهی مشاوره خرید Stitch Fix که رویکرد عمدهای در استفاده از هوش مصنوعی دارد، میگوید: از نگاه فروشندههای سنتی مشتریها دوست دارند شخصا خرید کنند و زمان کافی هم برای این کار دارند. ولی افرادی هستند که تبحر خاصی در خرید دارند و میتوانند از اتلاف وقت مشتریها و پرسه زدن بیهدف در بازارهای حقیقی و مجازی جلوگیری کنند.
بهاینترتیب شاید بتوان گفت که امروزه داشتن یک دستیار خرید اختصاصی نیاز عمده و شاید رویای بسیاری از مصرفکنندهها است. در حال حاضر تعدادی موسسه این نیاز را بهصورت عمومی پوشش میدهند ولی تعدادی زیادی از فروشگاههای آنلاین فناوری پیچیدهی هوش مصنوعی اختصاصی خود را دارند که فرآیند خرید را برای کاربرانشان انجام میدهد. بهعنوان بهترین نمونه میتوان به فروشگاه The North Face اشاره کرد. این برند اخیرا پلتفرم هوش مصنوعی اختصاصی خود را راهاندازی کرده که به مشتریها اجازه میدهد «مناسبترین پوشاک را برای ماجراجویی بعدی خود» خریداری کنند.
اکنون برندهای مطرح در حال ایجاد سیستمهای تعاملی فروش هستند تا به اتکا به گفتگوی حقیقی و دادههای گرفتهشده از سیستمهای هوش مصنوعی شناختی، مفیدترین توصیههای ممکن برای خرید را در اختیار مشتریهای خود بگذارند.
دستیارهای خرید مجازی هوشمند میتوانند با تحلیل حجم وسیعی از داده در کمترین زمان ممکن بسیار سریعتر از رقبای انسانی خود عمل کنند. این دستیارها رفتاری تعاملی و انسانگونه دارند و شخصیت مجازی آنها اهداف و اولویتهای برند مالک آن را منعکس میکند. در آینده دستیارهای خرید مجازی به بخشی جذاب و سرگرمکننده از پروسهی خرید آنلاین تبدیل خواهند شد.
جستجوی مشتری محور
شرکت Twiggle موتورهای جستجوی تجارت الکترونیکی را قادر می سازد تا مانند انسان فکر کنند. مدیر عامل این شرکت در مصاحبه های اخیر خود گفت که مصرف کنندگان اغلب تجارب تجارت الکترونیک را کنار می گذارند زیرا نتایج محصول نمایش داده شده اغلب بی ربط است. Twiggle از پردازش زبان طبیعی برای محدود کردن، زمینه سازی و در نهایت بهبود نتایج جستجو برای خریداران آنلاین استفاده می کند.
مشاغل دیگری که در تلاش برای بهبود جستجوی تجارت الکترونیکی است، شرکت مبتنی بر فناوری Clarifai مستقر در ایالات متحده است. کارهای اولیه Clarifai بر روی عناصر بصری جستجو متمرکز شده است و همانطور که وب سایت آن اعلام کرده است، این نرم افزار از سامانه هوش مصنوعی پیشرفته ای استفاده میکند.
این شرکت توسعه دهندگان را قادر میسازد تا برنامههای هوشمندانه تری بسازند که “جهان را مانند مشتیان میبینند” و به کسب و کارها این امکان را میدهد تا از طریق تشخیص تصویر و تصویر پیشرفته، تجربه مشتری مداری را توسعه دهند.
فناوری هوش مصنوعی مزیت رقابتی به کسب و کارها می دهد و در دسترس توسعه دهندگان یا مشاغل با هر اندازه و بودجه ای است. . به عنوان مثالدر بروزرسانی اخیر برنامه Pinterest کاربران میتوانند تا در هر عکس به صورت آنلاین موردی را انتخاب کنند و سپس از Pinterest بخواهند موارد مشابه را با استفاده از نرم افزار تشخیص تصویر نمایش دهد.
فرآیند فروش کارآمد تر
زندگی مشتریان در حال حاضر به شدت تحت تأثیر انواع مختلف رسانه ها از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا رسانه های اجتماعی است. در 12 ماه گذشته، حتی اسنپ چت نیز خود را به عنوان یک ابزار فروش و بازاریابی مناسب معرفی کرده و فرصت های جدیدی را ایجاد کرده است.
اگر می خواهید راه حل های حل مسئله خود را متناسب کنید و یک سیستم فروش قوی ایجاد کنید که در زمان مناسب و در بستر مناسب به دست مصرف کنندگان برسد، ادغام هوش مصنوعی در کسب و کار شما راهی است که باید دنبال کنید. شرکت nike، یک خرده فروش بزرگ تجارت الکترونیکی، نمونه بسیار خوبی از یک شرکت است که از هوش مصنوعی استفاده میکند تا مصرف کنندگان خود را بهتر درک کند.
این شرکت تولید پوشاک با استفاده از راه حل های هوش مصنوعی شرکتIBM به نام Watson، خریداران آنلاین را قادر می سازد تا لباس مناسب خود را پیدا کند. این تغییرات ااطمینان لازم را خواهد داد که دیگر محصولات و خدمات نامناسب به مشتریان ارائه نمی شود. هوش مصنوعی در حال ایجاد تغییرات گسترده در نحوه برخورد مشاغل با مشتریان خود ، دسترسی سریعتر به اطلاعات و دستیابی به استعداد کارمندان برای استفاده بهتر است.
بهبود سیستم های گفتگومحور
آمازون شروع به استفاده از هوش مصنوعی در موضوعات کاملاً شناخته شده با سیستم های گفتگو محور، مانند تشخیص گفتار، درک زبان طبیعی و پاسخ به سوال کرده است. به عنوان مثال، با استفاده از یک کلاس الگوریتم یادگیری ماشین معروف به “یادگیری عمیق”، آمازون می تواند به طور موثر گفتار (صحبت شده توسط مشتریان) را به متن با نتایج دقیق تبدیل کند.
آمازون همچنین با استفاده از مطالب موجود در صفحات وب سایت خود مانند توضیحات محصول و بررسی مشتری ،توانسته است به طور موثر مشتریان خود را افزایش بدهد. هوش مصنوعی فرصت های جدیدی را برای خرده فروشان تجارت الکترونیکی فراهم می کند تا با مشتریان بیشتری جذب کنند.
مبارزه یا محصولات تقلبی
هوش مصنوعی میتواند برای تشخیص اجناس تقلبی بسیار موثر باشد. هنگام گشت و گذار در بازارهای بزرگ آنلاین، شناسایی یک محصول تقلبی از یک فروشنده شخص ثالث برای مصرف کننده روزمره دشوار است. وقتی مصرف کننده محصولی را خریداری می کند که به نظر اصل می رسد اما عملکرد ضعیفی دارد، می تواند خاطره ای تلخ به جا بگذارد و بر درک مشتری از نام تجاری تأثیر منفی بگذارد.
چگونه خرده فروشان تجارت الکترونیکی می توانند با محصولات تقلبی مقابله کنند؟
شرکت هوش مصنوعی 3PM Marketplace در شیکاگو با اتخاذ الگوریتم های یادگیری ماشین که اجناس تقلبی را تشخیص می دهد و به مصرف کنندگان کمک میکند بررسی بهتر و دقت تری داشته باشند. این شرکت فناوری اطلاعات مربوط به چندین بازار آنلاین را به دست می آورد و آنها را مورد تجزیه و تحلیل قرار می دهد تا مشخص کند کدام محصولات در واقع تقلبی هستند. روشی جذاب و موثر برای استفاده از هوش مصنوعی برای حل مشکل دردناک محصولات تقلبی.
افزایش استقبال مخاطبان از هوش مصنوعی
بر اساس نتایج تحقیقاتی که توسط موسسهی مطالعاتی جی والتر تامپسون (J. Walter Thompson) انجام شده، چشمانداز حضور هوش مصنوعی در تجارت الکترونیک برای مصرفکنندهها جذاب است. 70 درصد از شهروندان آمریکایی که در حوالی سال 2000 به بلوغ رسیدهاند از استفاده فروشندهها و برندها از هوش مصنوعی برای معرفی محصولات بهتر استقبال میکنند. 72 درصد از این افراد باور دارند که با توسعهی فناوری، استفاده از هوش مصنوعی در تجارت الکترونیکی به پیشبینی دقیقتر نیازهای آنها منجر خواهد شد.
اکنون فرصت استفاده از هوش مصنوعی بهعنوان ابزاری برای ارائه بهترین خدمات ممکن به مصرفکنندهها برای فروشندهها فراهم شده است و آنها باید از این فرصت برای مهیا کردن شخصیترین تجربهی ممکن بر اساس سلیقهی تکتک کاربران سود ببرند.
استفاده از این ابزارها صرفا به فروشندگان آنلاین بزرگ و سرشناس محدود نمیشود و همهی برندهای فعال در تجارت الکترونیک بدون توجه به وسعت کسبوکار خود میتوانند از محدودیتهای فیزیکی رها شده و با تکیهبر ویژگیهای شخصیسازی هوشمند محصولات خود را بهتر به فروش برسانند.
جمع بندی
اگرچه اصطلاح “مصنوعی” ممکن است به معنای چیزی منفی یا غیرانسانی باشد ، اما هوش مصنوعی به مشاغل اجازه می دهد تجربه شخصی تری را برای مشتریان خود فراهم کنند. هوش مصنوعی این امکان را برای خرده فروشان تجارت الکترونیکی فراهم می کند که هر روز میلیون ها تعامل را تجزیه و تحلیل کنند و در نهایت پیشنهادات را برای مشتری هدف قرار دهند – تجربه ای که هر بازاریاب آرزوی ارائه آن را دارد.
تیم های فروش اکنون به کمک هوش مصنوعی پیشرفت های بسیار زیادی کرده اند. آنها می توانند چرخه فروش را از طریق برنامه های مبتنی بر هوش مصنوعی شخصی کنند که به فروشندگان کمک می کنند تا چشم اندازهای مناسب را با پیام مناسب و در زمان مناسب درگیر کنند.
فناوری هوش مصنوعی احتمالاً در سالهای آینده تأثیر بسزایی و سودمندی بر صنعت تجارت الکترونیکی خواهد گذاشت. این فناوری مسلماً نحوه یافتن آنلاین محصولات توسط مصرف کنندگان را بهبود می بخشد.هوش مصنوعی در حال حاضر با جسارت در حال پیشروی میان صنایع مختلف است و در عصر اینستاگرام و اسنپ چت میتواند تاثیر خود را دوچندان کند