تبدیل صوت به متن با هوش مصنوعی

تبدیل صوت به متن با هوش مصنوعی

21 بهمن 1400

نوشته شده توسط آیپا

امروزه نوشتن هم مثل بسیاری از دیگر فعالیت های روزانه انسان به صورت مجازی درآمده است و بسیاری از افراد دیگر از کاغذ و قلم برای نوشتن مطالب خود استفاده نمی کنند. چرا که نوشتن با استفاده از تکنولوژی دارای ویژگی های مثبت زیادی است که هرکسی را به سمت خود جذب میکند. در این مقاله کاربرد های فناوری تبدیل صوت به متن خواهیم پرداخت.

نرم افزار های ویرایشگر متن مثل ورد کار بسیاری از ما را راحت کرده اند. البته ناگفته نماند بسیاری از افراد که در این زمینه فعالیت دارند، به صورت تخصصی تایپیست نیستند و برای نوشتن یا تایپ متن زمان طولانی را صرف میکند. خود شما نیز ممکن است با این موضوع مواجه شده باشید که مجبور شوید یک ویس طولانی را بنویسید مخصوصا حالا که کلاس های درس به صورت مجازی برگزار می شوند. این کار بسیار مشکل و زمان بر است مخصوصا اگر سرعت تایپ تان هم پایین باشد.اما عصر تکنولوژی این مشکل را نیز حل کرده است. حالا می‌توانید به کمک خدمات هوش مصنوعی مانند چت بات ها این کار را به سادگی انجام دهید.

تبدیل صوت به متن

تایپ صوتی از آن دسته از محصولات متکی به هوش مصنوعی است که به‌خوبی جایش را در زندگی روزمره باز کرده است. امروزه دقت نرم‌افزارهای تبدیل گفتار به نوشتار و تایپ صوتی به‌حدی بالا رفته است که می‌توان از آن‌ها به‌عنوان ابزاری مفید برای کاربردهای شخصی  استفاده کرد.

تبدیل صوت به متن دقیقا چه کاری انجام میدهد؟

تبدیل کردن صوت به متن یکی از تکنولوژی های جدید بشر است که برای آسان و سریع تر کردن کارها ارائه شده است.این روزها که بدلیل بیماری کرونا تمامی کلاس های آموزشی مدرسه و دانشگاه به صورت مجازی برگزار می شوند، بسیاری از استادان با ضبط کردن صدای خود و تدریس در قالب ویس کلاس ها را برگزار میکنند و جزوه ها و توضیح آن ها در قالب ویس های طولانی بیان میکنند.نوشتن این ویس ها در جزوه هم زمان زیادی از دانش آموزان و دانشجویان می گیرد، و هم بسیار سخت و حوصله سر بر است.

تبدیل گفتار به متن یک نرم افزار تشخیص گفتار است که تشخیص و ترجمه زبان گفتاری به متن را از طریق زبان شناسی عمیق امکان پذیر می کند. همچنین به عنوان تشخیص گفتار یا پردازش گفتار کامپیوتری نیز شناخته می شود. برنامه‌ها، ابزارها و دستگاه‌های که مجهز به هوش مصنوعی هستند می‌توانند جریان‌های صوتی را در مدت زمان کوتاه تری برای نمایش متن و عمل بر روی آن رونویسی کنند.

 پردازش گفتار شاخه‌ای در هوش مصنوعی است که روش‌ها و فناوری‌هایی را توسعه می‌دهد که قادرند با استفاده از کامپیوتر زبان گفتاری انسان را بفهمند.

تبدیل صوت به متن

تایپ صوتی یکی از امکان‌هایی است که از دل پیشرفت‌های حوزه پردازش گفتار بیرون آمده است. نرم‌افزارهایی که در این زمینه تولید شده‌اند، نام‌های مختلفی دارند. با یک سرچ ساده متوجه خواهید شد که در دنیای تکنولوژی از این نرم‌افزارها با نام‌های مختلفی یاد می‌شود.

تبدیل گفتار به متن نرم افزاری است که با گوش دادن به صدا و ارائه متنی قابل ویرایش و کلمه به کلمه کار می کند. نرم افزار این کار را از طریق تشخیص صدا انجام می دهد. یک برنامه کامپیوتری از الگوریتم‌های زبانی استفاده می‌کند تا سیگنال‌های شنیداری را از کلمات گفتاری مرتب کند و آن سیگنال‌ها را با استفاده از کاراکترهایی به نام یونیکد به متن منتقل کند. تبدیل گفتار به متن از طریق یک مدل یادگیری ماشینی پیچیده انجام می شود که شامل چندین مرحله است. بیایید نگاهی دقیق تر به نحوه عملکرد این بیاندازیم:

  1. وقتی صداهایی برای ایجاد کلمات از دهان کسی خارج می شود، یک سری ارتعاش نیز ایجاد می کند. فناوری گفتار به متن با دریافت این ارتعاشات و ترجمه آنها به زبان دیجیتال از طریق مبدل آنالوگ به دیجیتال کار می کند.
  2. مبدل آنالوگ به دیجیتال صداها را از یک فایل صوتی می گیرد، امواج را با جزئیات زیاد اندازه گیری می کند و آنها را فیلتر می کند تا صداهای مربوطه را تشخیص دهد.
  3. سپس صداها به صدم یا هزارم ثانیه تقسیم می شوند و سپس با واج ها مطابقت داده می شوند. واج واحدی از صدا است که در هر زبانی یک کلمه را از کلمه دیگر متمایز می کند. به عنوان مثال، تقریباً 40 واج در زبان انگلیسی وجود دارد.
  4. سپس واج ها از طریق یک مدل ریاضی از طریق یک شبکه اجرا می شوند که آنها را با جملات، کلمات و عبارات شناخته شده مقایسه می کند.
  5. سپس متن به صورت متن یا درخواست مبتنی بر رایانه بر اساس بهترین نسخه صوتی ارائه می‌شود.

تشخیص گفتار در مقابل گفتار به متن: تفاوت چیست؟

بارها و بارها، ممکن است فناوری‌هایی را ببینید که به آنها «گفتار به متن»، «تشخیص صدا» یا «تشخیص گفتار» اشاره می‌شود، که گاهی همه در یک توضیح محصول هستند. اگرچه این اصطلاحات ممکن است گیج کننده باشند، اما همه آنها به فناوری هایی اشاره دارند که می توانند زبان گفتاری را به متن دیجیتالی تبدیل کنند یا دستورات گفتاری را به اقدامات تبدیل کنند (به عنوان مثال، “باز کردن Microsoft Word”). تشخیص صدا می‌تواند به محصولاتی اشاره داشته باشد که برای تشخیص صدای خاص نیاز به آموزش دارند (مانند Dragon Naturally Speaking)، یا محصولاتی که در برنامه‌هایی مانند مراکز تماس خودکار استفاده می‌شوند که قادر به تشخیص واژگان محدود از هر کاربری هستند.

کاربردهای تبدیل گفتار به متن

گفتار به متن به سرعت از استفاده روزمره در تلفن های خانگی در خانه به برنامه های کاربردی در صنایعی مانند بازاریابی، بانکداری و پزشکی فراتر رفته است. برنامه‌های تشخیص گفتار نشان می‌دهند که چگونه فناوری تبدیل صوت به متن می‌تواند کارایی کارهای ساده را افزایش دهد و به کارهایی که انسان‌ها به طور سنتی انجام می‌دادند کمک کند.

اگرچه فناوری تشخیص گفتار از هوش انسان فاصله دارد، اما استفاده از این فناوری مزایای زیادی دارد. به ویژه در برنامه های تجاری. نرم‌افزار تشخیص گفتار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا با خودکارسازی فرآیندهای تجاری درباره آنچه در تماس‌های تلفنی آنها اتفاق می‌افتد، در زمان و هزینه صرفه‌جویی کنند.

از آنجایی که یک نرم افزار وظایف تشخیص و رونویسی گفتار را سریعتر و دقیق تر از یک انسان انجام می دهد، به این معنی است که مقرون به صرفه تر از انجام همان کار توسط یک انسان است. همچنین انجام این کار با سرعتی که بسیاری از کسب و کارها به خدمات انجام شده نیاز دارند، می تواند کاری خسته کننده باشد.

نرم افزار تشخیص گفتار و رونویسی هزینه کمتری برای شرکت ها دارد، دقیق تر از عملکرد یک انسان با همان سرعت است و هرگز از کار خسته نمی شود.

باعث صرفه جویی در زمان می شود

وقتی دیتای صوتی زیادی دارید، وقت کافی ندارید که همه چیز را بنویسید و ممکن است ایده های جالبی را که در آن زمان به ذهنتان میرسد را از دست بدهید. در این سناریو می توانید با استفاده از نرم افزار گفتار به متن، ایده های درخشان خود را با ضبط صدای خود تایپ کنید. همچنین می توانید زمانی که سرعت تایپ شما آنقدر سریع نیست و باید یک متن بزرگ را تکمیل کنید، در زمان صرفه جویی کنید.

کارایی را افزایش می دهد

با استفاده از سرویس گفتار به متن، می توانید با تسریع در گردش کار، کارایی سازمانی خود را افزایش دهید. می توانید از آن برای ارائه ها و مستندات خود استفاده کنید که در غیر این صورت هنگام تایپ با دست زمان زیادی از شما خواهد گرفت.

کمک به افراد دارای معلولیت

اگر کسی در تیم شما دارای ناتوانی های جسمی خاص یا مشکلات دسترسی است ، نرم افزار گفتار به متن برای آنها بسیار مفید است. این سرویس می تواند به معلولان کمک کند در استفاده از دستان خود به دلیل ضربه، نارساخوانی یا سایر ناتوانی هایی که آنها را از استفاده از دستگاه های ورودی معمولی محدود می کند، مشکل داشته باشند.

آنها می توانند با استفاده از صدای خود هر چیزی را که می خواهند بدون استفاده از صفحه کلید پیش نویس کنند. علاوه بر این، هر کسی می‌تواند از آن استفاده کند تا به دستان خود کمی استراحت دهد، به خصوص برای کسانی که از نوشتن در طول روز خسته شده‌اند.

فناوری تشخیص گفتار در زندگی روزمره

تحولات جدید در فناوری باعث نوآوری در بسیاری از برنامه های کاربردی صنعت خدمات مشتری آشنا شده است. همه ما در زندگی روزمره خود از فناوری‌های تشخیص صدا استفاده کرده‌ایم، چندین بار بدون اینکه به آن فکر کنیم: منوها و فهرست‌های خودکار تلفن، شماره‌گیری فعال‌شده صوتی در تلفن‌های همراهمان و دستورات صوتی یکپارچه در تلفن‌های هوشمند تنها چند نمونه از کاربرد های تبدیل صوت به متن در زندگی ماست.

همچنین متخصصان پزشکی و حقوقی هر روز از تشخیص صدا برای دیکته کردن یادداشت ها و رونویسی اطلاعات مهم استفاده می کنند. کاربردهای جدیدتر این فناوری شامل کاربردهای نظامی، سیستم‌های ناوبری و چت بات، خانه‌های هوشمند طراحی‌شده با دستگاه‌های فرمان صوتی و بازی‌های ویدیویی مانند EndWar است.، که به بازیکن اجازه می دهد فقط با استفاده از صدای خود به نیروهای خود دستور دهد.

هدف نرم‌افزار تشخیص گفتار آسان‌تر کردن زندگی شماست، چه نویسنده، چه کارآفرین انفرادی یا صاحب کسب‌وکار.اگر فعالیت های تجاری خود را به تنهایی انجام دهید، به سختی ممکن است زمانی برای نوشتن ایده های خود پیدا کنید. اگر کسب و کاری دارید و میخواهید کارایی سازمانی را افزایش دهید می توانید از این نرم افزار استفاده کنید.

سرویس های تبدیل صوت به متن چیست؟

نرم افزار تشخیص گفتار با تجزیه صدای ضبط شده گفتار به اصوات جداگانه، تجزیه و تحلیل هر صدا، استفاده از الگوریتم هایی برای یافتن محتمل ترین واژه مناسب در آن زبان، و رونویسی آن صداها به متن کار می کند.

نرم افزار تشخیص گفتار از پردازش زبان طبیعی (NLP) و شبکه های عصبی یادگیری عمیق استفاده می کند. این بدان معناست که نرم افزار گفتار را به دیتا هایی که می تواند تفسیر کند، تبدیل به فرمت دیجیتالی و تجزیه و تحلیل تکه های محتوا می کند.

تبدیل صوت به متن

نرم افزار بر اساس الگوهای برنامه نویسی و گفتار تعیین می کند و فرضیه هایی در مورد آنچه کاربر نیاز دارد ایجاد می کند. پس از تعیین آنچه کاربران به احتمال زیاد گفته اند، نرم افزار مکالمه را به متن رونویسی می کند.

همه اینها ساده به نظر می رسد، اما پیشرفت های فناوری به این معنی است که این فرآیندهای پیچیده و چندگانه با سرعت بسیار بالا اتفاق می افتد. ماشین‌ها در واقع می‌توانند گفتار انسان را دقیق‌تر، صحیح‌تر و سریع‌تر از انسان رونویسی کنند .

سرویس های تبدیل صوت به متن برتر دنیا

SpeechTexter .1

با SpeechTexter شروع به حرف زدن کنید و صدای خود را بدون هیچ مشکلی به کلمات تبدیل کنید. این یک برنامه گفتار به متن چند زبانه رایگان است که هدف آن کمک به شما در رونویسی اسناد، گزارش ها، کتاب ها، پست های وبلاگ و غیره تنها با استفاده از صدای شما است. فرهنگ لغت سفارشی آن به شما امکان می دهد اگر می خواهید داده های رایج مانند آدرس، شماره تلفن، علائم نگارشی و غیره را وارد کنید.

مرورگر کروم از این فناوری برای دسکتاپ همراه با سیستم عامل اندروید برای گوشی های هوشمند پشتیبانی می کند. SpeechTexter برای نویسندگان، وبلاگ نویسان، معلمان، دانش آموزان، روزنامه نگاران و غیره از سراسر جهان ایده آل است.

این برنامه به طور کلی بیش از 90٪ دقت و حتی 95٪ دقت را برای زبان انگلیسی ارائه می دهد. شما همچنین می توانید از این ابزار برای یادگیری نحوه تلفظ کلمات خاص در یک زبان خارجی و در عین حال افزایش تسلط در مهارت های گفتاری استفاده کنید.

ویژگی های گنجانده شده در SpeechTexter عبارتند از: تشخیص گفتار مداوم و قدرتمند در زمان واقعی، یک فرهنگ لغت سفارشی با دستورات سفارشی و بیش از 60 زبان پشتیبانی شده. برخی از این زبان ها عبارتند از عربی، بلغاری، چینی، دانمارکی، انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، هندی، ژاپنی، کره ای، لهستانی، روسی، اسپانیایی، تامیلی، اردو، زولو و بسیاری دیگر.

Rev.ai .2

Rev.ai یک برنامه پخش زنده گفتار به متن عالی است که توسط برترین API تشخیص گفتار در جهان طراحی شده است. فقط میکروفون خود را روشن کنید و شروع به صحبت کنید تا صدای خود را به متن تبدیل کنید. این به شرکت‌های رسانه ای کمک می‌کند تا دسترسی به همه محتوای پخش زنده خود را سازماندهی کنند. Rev.ai همچنین به مؤسسات آموزشی کمک می کند تا با پخش زنده، دسترسی به سخنرانی ها، رویدادها و وبینارهای خود را افزایش دهند.

google cloud.3

با استفاده از یک API قدرتمند ساخته شده با فناوری های هوش مصنوعی ارائه شده توسط Google، صدای خود را با دقت به متن تبدیل کنید . این به شما امکان می دهد موارد ذخیره شده خود را در فایل ها رونویسی کنید. با استفاده از این راه حل می توانید از طریق دستورات صوتی یک تجربه کاربری عالی ارائه دهید.

جدای از این، می توانید بینش عمیقی در مورد تعامل با مشتری برای ارتقای خدمات خود به دست آورید. با استفاده از پیچیده ترین الگوریتم های یادگیری عمیق و شبکه عصبی گوگل برای تشخیص خودکار گفتار (ASR) به دقت سطح بالایی دست یابید.

IBM Watson.4

Watson ‘s Watson Speech to Text یک راه حل پیشرفته تشخیص گفتار و رونویسی است که مبتنی بر هوش مصنوعی است. رونویسی دقیق و سریع در زبان‌های مختلف را امکان‌پذیر می‌کند و از مواردی از جمله تجزیه و تحلیل گفتار و خدمات شخصی مشتری استفاده می‌کند.

چالش های سرویس های تبدیل صوت به متن در مدارس

علیرغم پیشرفت‌هایی که در 20 سال گذشته صورت گرفته است، فناوری تشخیص گفتار همانطور که امروز است هنوز چالش‌هایی را برای دانش‌آموزان دارای معلولیت ایجاد می‌کند. مانند هر ابزار فناوری جدید، دانش آموزان در ابتدا باید با استفاده از گفتار به نوشتار راحت باشند، از جمله آموزش تشخیص صدای خود، کسب تجربه با روش جدید نوشتن، درک تفاوت های بین نوشتن و گفتار، و تصحیح خطاهای درونی باید مورد اصلاح قرار بگیرد.

تبدیل صوت به متن در مدارس

عنصر کلیدی دیگری که در استفاده از برنامه های تشخیص گفتار دخیل است، نیاز به تصحیح خطا و نظارت بر کلمات نادرست تشخیص داده شده است. برنامه های جدیدتر هرگز اشتباه املایی مرتکب نمی شوند و زمانی که کاربران کلمات اشتباه تشخیص داده شده را تصحیح می کنند، بهبود می یابند، بنابراین کاربران باید نسبت به خطاهایی که توسط برنامه تشخیص داده نمی شود (مثلاً انتخاب کلمات نادرست، یا کلماتی که توسط نرم افزار اشتباه متوجه شده اند) هوشیار باشند. در حالی که این فرآیند می‌تواند برای خوانندگانی که دچار مشکل هستند مضر باشد، اما برنامه‌ای که همچنین قادر به خواندن متن برای کاربر است، می‌تواند به آنها در ویرایش و بازبینی کمک کند.

چالش دیگر پیاده سازی سرویس این است که نرم افزار به مقدار زیادی حافظه نیاز دارد و باید در یک پوشه سرور ذخیره شود. این فایل‌های صوتی با استفاده از دقت بالایی برخوردار می‌شوند، بنابراین مهم است که دانش‌آموزان در فایل ذخیره‌شده خود بتوانند کار کنند.

چرا باید از تبدیل گفتار به متن استفاده کنید؟

مانند همه انواع فناوری، تبدیل صوت به متن مزایای بسیاری دارد که به ما در بهبود فرآیندهای روزانه کمک می کند. برخی از مزایای اصلی استفاده از گفتار به متن عبارتند از:

●   صرفه جویی در زمان: فناوری تشخیص خودکار گفتار با ارائه متن دقیق در زمان صرفه جویی می کند.

●   مقرون به صرفه: اکثر نرم افزارهای گفتار به متن دارای هزینه اشتراک هستند و تعدادی از خدمات رایگان هستند. با این حال، هزینه اشتراک بسیار مقرون به صرفه تر از استخدام رونویسی انسانی است.

●   تقویت محتوای صوتی و تصویری: قابلیت‌های تبدیل گفتار به متن به این معنی است که داده‌های صوتی و تصویری را می‌توان در زمان کمتر برای زیرنویس و رونویسی سریع ویدیو تبدیل کرد.

●   ساده سازی فرآیند: با استفاده از پردازش زبان طبیعی، تجربه مشتری از طریق سهولت، در دسترس بودن و یکپارچگی بهبود میابد.

سرویس تبدیل صوت به متن آیپا

قابلیتی که بسیاری از کسب‌وکارها و کاربران نیاز مبرمی به آن دارند، سرویس‌های تبدیل صوت به متن است. زمانی که شما جمله‌ای را به زبان می‌آورید و دستیار صوتی هوشمند آیپا جمله را دریافت می‌کند، محاوره شما را به سمت سرویس‌های ابری سامانه هوش مصنوعی آیپا ارسال کرده تا این محتوا در سرویس ابری پردازش‌شده و صوت مورد نظر شما به صورت متنی پیاده سازی شود.

تبدیل گفتار به نوشتار آیپا

زمانی که هوش مصنوعی به این بازی وارد می‌شود شما با دو فاکتور سرعت و دقت سروکار خواهید داشت. همچنین تبدیل صوت به متن در مشاغل از ارزش بالایی برخوردار است و کاربردهای مختلفی برای نویسندگان، روزنامه نگاران، وکلا، پزشکان، بخش روابط عمومی سازمان‌ها و … دارد. به کمک سرویس نگارش خودکار صوت به متن آیپا، شما قادر خواهید بود تا کلیه فایل‌های صوتی خود را به متن تبدیل کنید.

استفاده از دموی سرویس تبدیل صوت به متن آیپا

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد