بهبود سئو به کمک هوش مصنوعی

بهبود سئو به کمک هوش مصنوعی

21 مرداد 1400

نوشته شده توسط آیپا

امروزه غول‌های فناوری به طور کامل به استفاده از فناوری هوش مصنوعی متعهد هستند و فعالان بازار می‌توانند از این فناوری برای افزایش توانایی راهکارهای بهبود سئو خود استفاده کنند. اخیراً کنفرانسی در رابطه با افزایش بازدهی سئو با استفاده از هوش مصنوعی در SMX لندن برگزار شد که توانست جایگاه هوش مصنوعی در صنایع مختلف را به طور دقیق تشریح کند. این مقاله به طور کلی به گفتگو در رابطه با بهبود سئو با استفاده از هوش مصنوعی می‌پردازد. بدون شک آینده سئو نیز مانند بسیاری از علوم دیگر به دست هوش مصنوعی سپرده می‌شود.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) شامل جمع آوری طیف وسیعی از داده‌ها از منابع متعدد و سازماندهی استراتژی موجود برای بهبود بازخورد است. از دیدگاه بازاریابی دیجیتالی، استفاده از هوش مصنوعی در سئو اثربخشی، کارایی و سرعت را افزایش می دهد. متخصصان SEO در سال 2021 به کمک هوش مصنوعی اثر بخشی بیشتری داشته اند.

هوش مصنوعی نیاز متخصصان سئو به برنامه نویسی را کاهش می دهد و نقش محوری در برنامه ریزی استراتژیک و اجرای محتوا ایفا می‌کند. در نتیجه، این امر باعث صرفه جویی در زمان و هزینه هنگفت در مشاغل می‌شود.

بهبود سئو با استفاده از هوش مصنوعی آیا می‌تواند جانشین بشر شود؟

همواره دو پاسخ برای این سؤال خواهیم داشت. یا هوش مصنوعی جای ما را می‌گیرد و ما را بیکار می‌کند، یا مهارت‌های ما را تکمیل کرده و به کارایی بیشتر ما کمک می‌کند.  بر اساس مطالعات انجام شده توسط اکونومیست، 75 درصد از مدیران معتقد هستند که هوش مصنوعی تا سه سال آینده در شرکت‌هایشان «فعال» خواهد شد، در نتیجه این موضوع بیش از یک بحث فرضی است.

باید بپذیریم که کمک هوش مصنوعی به بشر برای کارایی بیشتر در حال همه‌گیری است. بنا بر پیش بینی مجله PricewaterhouseCoopers، هوش مصنوعی تا سال 2030 سالانه 15.7 تریلیون دلار به تولید ناخالص جهانی اضافه خواهد کرد، این مورد قطعاً سودمندترین نتیجه‌ی استفاده از هوش مصنوعی است.

علاوه بر این، هوش مصنوعی همین حالا هم زندگی ما را فرا گرفته و در بسیاری از محصولات و سامانه‌های مورد استفاده‌ی ما نظیر نتفلیکس و پاندورا نیز به کار می‌رود.

شاید یکی از مهم‌ترین کاربرد هوش مصنوعی، کاربرد عمیق آن در بهبود سئو و موتورهای جستجو باشد، موردی که فرصت‌های جدیدی را برای بهینه سازی محتوای مورد استفاده در موتورهای جستجویی که به تازگی از این فناوری بهره می‌برند را به وجود می‌آورد.

نقش هوش مصنوعی در بهبود سئو

هوش مصنوعی بهتر از انسان جستجو می‌کند. در نتیجه می‌تواند نقش موثری هم در سئو سایت ها و بهبود سئو داشته باشد. هرچند هنوز جستجوگری مثل گوگل داپلکس قادر به «صحبت کردن» با کاربران نیست، اما دسترسی به این هدف بسیار نزدیک است.

فناوری رنک‌برین گوگل از یادگیری ماشینی برای درک محتوا استفاده می‌کند. این فناوری از کلمات مورد جستجو، هدف جستجوگر را استنتاج می‌کند و از داده‌های بازخوردی برای بهبود دقت نتایجش استفاده می‌کند.

اگرچه ممکن است این فرآیند همواره برای ما مشهود نباشد، اما خروجی آن را به وضوح دیده‌ایم. پژوهشی توسط برایت‌اج بر روی مجموعه‌ای از داده‌ها شامل 50 میلیون کلمه‌ی کلیدی نشان می‌دهد که 84.4 درصد از کلمات جستجو شده نتایجی مشابه دارند. این مورد زمانی که گوگل از هوش مصنوعی برای نمایش صفحات نتایج جستجو به کاربران استفاده می‌کند، نیز مشاهده می‌شود.

در حال حاضر 37 صفحه‌ی نتیجه‌ی موتور جستجو (SERP) مختلف وجود دارد، عددی که در ماه‌ها و سال‌های آینده قطعاً افزایش خواهد یافت.

هرچند هنوز توانایی بالقوه‌ی شخصی سازی صفحات به درستی به کار گرفته نشده است، اما ساندار پیچای، مدیر اجرایی گوگل، هدف این شرکت برای استفاده از هوش مصنوعی برای این کار را  اعلام کرده است. به همین ترتیب، باید انتظار داشت که هوش مصنوعی چشم انداز سئو را به طرز چشمگیری تغییر دهد، همانگونه که هوش مصنوعی محصولاتی نظیر نرم افزارعکس گوگل و گوگل لنز را تغییر داده است.

سرگی برین یکی از بنیانگذاران گوگل گفته است:

«هوش مصنوعی با همه‌ی پروژه‌های اصلی ما در ارتباط است، از جستجو تا عکس تا تبلیغات.»

از آنجا که گوگل به خوبی می‌داند که هوش مصنوعی می‌تواند نتایجی بهتر و شخصی‌تر را برای مشتریانش ایجاد کند، در نتیجه در این قسمت به سرمایه گذاری پرداخته است و سرعت توسعه‌ی این فناوری بسیار بالا است. با این وجود، اگر فعالان بازار می‌خواهند از فرصت‌های سئوی به وجود آماده بهره‌ی کافی را ببرند باید توجه ویژه‌ای به پیشرفت‌های این فناوری داشته باشند.

اهمیت هوش مصنوعی در جستجوی صوتی

ماهانه یک میلیارد جستجوی صوتی در سراسر دنیا انجام می‌شود. با برجسته شدن دستیارهای فعال شده با صدا و اینترنت اشیا، SEO به جستجوی صوتی بیشتر وابسته ‌می‌شود. در عصری که جستجوی صوتی به ابزار اصلی یافتن محصولات و خدمات تبدیل می‌شود، هوش مصنوعی ضروری خواهد بود. شما میتوانید وب سایت ها را با پیوندهای داخلی بهینه کرده و بهترین کلمات کلیدی را برای هر صفحه به مراتب بهتر از آنچه که می توانید به صورت دستی تشخیص دهید، شناسایی کنید.

چرا هوش مصنوعی برای بهینه سازی تلفن همراه ضروری است؟

اکثر جستجوهای آنلاین از طریق تلفن های هوشمند انجام می شود. در نتیجه ، کسب و کارها باید استراتژی های محتوایی را طراحی کنند که برای صفحه های کوچک طراحی شده است. در حالی که راه حل این است که مشتریان تلفن همراه را به یک برنامه هدایت کنیم، مصرف کنندگان تنها آماده هستند تا به طور منظم از برنامه ها استفاده کنند در صورتی که از آنها ارزش کسب کنند.

شایان ذکر است که حدود  25 درصد از برنامه ها فقط یک بار استفاده می شوند. و برنامه هایی که ارزش ارائه نمی دهند دارای رتبه بسیار پایین هستند. چیزی که مصرف کنندگان بیشتر از یک برنامه می خواهند، یافتن پاسخ است. هوش مصنوعی از الگوریتم های پیشرفته برای درک چگونگی تعامل کاربران نهایی با برنامه شما و جمع آوری اطلاعاتی استفاده می کند که به شما امکان می دهد تجربه کاربر را بهبود بخشید.

شرکت های فناوری میلیاردها دلار در توسعه هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند. تخمین زده می شود که بازار هوش مصنوعی تا سال 2025 به حدود 191 میلیارد دلار برسد. با این حال، واضح است که هوش مصنوعی نوآوری بعدی است که باید به لیست  فناوری هایی اضافه شود که می تواند در هزینه شرکت ها صرفه جویی کند.

هوش مصنوعی در بهبود سئو

سه حوزه‌ی کلیدی در سئو وجود دارد که هوش مصنوعی می‌تواند کارایی آن را بهبود ببخشد:

  • نگرش
  • اتوماسیون
  • شخصی سازی

هوش مصنوعی می‌تواند در مقیاسی الگوهای کاربران را پردازش و تفسیر کند که بشر قادر به آن نیست. همین موضوع آن را به مکملی ضروری برای هر نوع استراتژی سئو تبدیل می‌کند، چراکه هوش مصنوعی می‌تواند اطلاعات مورد نیاز ما برای اتخاذ تصمیماتی آگاهانه را به صورتی ساختاریافته و بدون اخلال در دسترس ما قرار دهد. در نتیجه به بهبود سئو با استفاده از هوش مصنوعی کمک کند.

چند نمونه از مواردی که هوش مصنوعی می‌تواند کارایی بهینه سازی موتور جستجو (سئو) را  بهبود دهد و موجب بهبود سئو شود:

  • تجزیه و تحلیل روند بازار
  • تجزیه و تحلیل کارای سایت
  • بررسی رقبا
  • گزارش اهداف مشتریان
  • کارایی SEPR
  • مدیریت سئو و سامانه‌های پرداخت به ازای کلیک

در هریک از این موضوعات، هوش مصنوعی می‌تواند نگرشی جدید را نمایان کند که قابل مشاهده نبوده است. با حرکت جستجوگرها به سمت روش‌های جدید و عبور از SERP های سنتی کمک نماید، این موضوع مهم‌تر هم خواهد شد. در پیشرفت‌های جدید نظیر جستجوی بصری نیز هوش مصنوعی نقش اصلی را برای پردازش انواع جدید محتوا بازی می‌کند.

پینترست از Deep Learning و machine learning در پس زمینه‌ی عکس‌ها استفاده می‌کند، فناوری جدیدی موسوم به «Exploration Search» که فرصت‌های بسیاری را برای فروشندگان ایجاد می‌کند و نتیجتا به بهبود سئو با استفاده از هوش مصنوعی منجر می گردد.

گوگل لنز نیز قصد دارد با ایجاد امکان استفاده از اشیا به جای کلمات تایپ شده به عنوان موضوع جستجو، واقعیت افزوده را برای پیوند دنیای حقیقی و مجازی به کار بگیرد.

البته، این تحولات منجر به ایجاد اطلاعات ارزشمندی خواهد شد، زیرا با هر تعامل، چیز جدیدی را  درباره‌ی مخاطبان‌مان خواهیم فهمید. به عنوان فعالان بازار، باید هوش مصنوعی را برای حصول اطمینان از استفاده‌ی درست داده‌ها برای تعیین استراتژی جستجوی خود استفاده کنیم.

هوش مصنوعی در نگرش‌های سئو

  • درک نیازهای اساسی مشتری در سفر
  • شناسایی فرصت‌های محتوایی
  • تعریف فرصت‌های موجود در فضای رقابتی
  • نقشه‌ی راه یافتن محتوای مورد نظر
  • استفاده از داده‌های ساختار یافته و نشانه گذاری
  • سرمایه گذاری در محتوای بلند مدت
  • اطمینانی از درک کامل محتوا و نمایش آسان آن برای همه‌ی کاربران

انقلاب هوش مصنوعی همین حالا هم به ما رسیده است و بازاریان پیشرو از مزایای آن استفاده می‌کنند، در نتیجه به راحتی می توانند از بهبود سئو با استفاده از هوش مصنوعی در سایت های خود کمک بگیرند.

بسیاری از سامانه‌های هوش مصنوعی نامرئی هستند، اما این چیزی از اهمیت آن کم نمی‌کند. چشم انداز سئو شیب ثابتی دارد و کاربرانش هم داده‌های زیادی تولید می‌کنند که می‌تواند به نگرشی برای ما تبدیل شود.

شکی نیست که غول‌های فناوری همین الان هم به سمت هوش مصنوعی رفته‌اند. فعالان بازار که می‌خواهند با استفاده از هوش مصنوعی استراتژی‌های سئو سایت خود را بهبود ببخشند، باید آینده هوش مصنوعی را در نظر داشته باشند. نتیجه کلی ما این است که در آینده نه چندان دور بهبود سئو با استفاده از هوش مصنوعی به یک امر عادی و متداول تبدیل خواهد شد.

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت برای شرکت آرمان رایان شریف محفوظ می باشد